Katsura Hashino, legendarny reżyser wielu najlepszych filmów Osoba gry i JRPG Metafora: ReFantasia twierdzi, że ze względu na swoje zdrowie psychiczne unika zbyt głębokiego zagłębiania się w negatywne opinie.
Rozmawiając obok Ciche Wzgórze twórca Keiichiro Toyama w niedawnym wywiadzie dla Famitsu (przetłumaczone przez Automat), główny programista wyjaśnia, jak szkodliwa może być krytyka i media społecznościowe dla dobrego samopoczucia – jestem pewien, że wszyscy możemy się z tym utożsamić. Chociaż świat online ułatwił twórcom dowiedzenie się, co gracze myślą o swoich grach, Katsura „stara się nie zwracać aż tak dużej uwagi” na opinie. Nie unika go jednak całkowicie, „na przykład zaraz po starcie”.
„To nie tak, że mogę się dostosować [the game] na podstawie tego, co widzę” – opisuje Katsura. „Kiedy muszę coś sprawdzić, robię to szybko za jednym razem, ponieważ ciągłe sprawdzanie reakcji nie jest dobre dla zdrowia psychicznego”. Kiedy Toyama pyta reżysera Metafory, czy on kiedykolwiek sam siebie sprawdza, Katsura przyznaje, że tak naprawdę tego nie robi – ani w ogóle nie angażuje się w media społecznościowe: „Nie korzystam z nich i też nie korzystam z nich”.
Twórca nie tylko czuje się nieswojo w Internecie, ale także stwierdza, że nie czuje się komfortowo, uczestnicząc osobiście w wydarzeniach promocyjnych swoich gier. Jednak inny reżyser Toyama, który pracuje nad nadchodzącym tytułem survival horror Przecinaktwierdzi, że woli aktywniej słuchać opinii fanów, aby uwzględnić wszelkie uwagi, jeśli uzna je za przydatne.
Nowa metafora: Łatka ReFantazio ma na celu naprawienie błędów w postępie zakłócających grę w JRPG, a wydanie na PC pojawi się „w późniejszym terminie”