Newsom na ratunek: gubernator zwiększa kalifornijskie ulgi podatkowe na filmy i telewizję, aby Hollywood wróciło do pracy

EKSKLUZYWNY: Dziesięć lat po ostatniej gruntownej zmianie kalifornijskiego programu ulg podatkowych dla filmów i telewizji gubernator Gavin Newsom przedstawi dziś ogromne zwiększenie zachęt do szybkiego rozpoczęcia pracy i produkcji w ojczyźnie Hollywood.

Jak się dowiedziałem, w oświadczeniu wygłoszonym dziś po południu w Raleigh Studios gubernator wyjawi, że zamierza zwiększyć stanowe ulgi podatkowe z obecnego poziomu 330 milionów dolarów rocznie do około 750 milionów dolarów rocznie.

Gwałtowna podwyżka nie nastąpi natychmiast i wymaga zatwierdzenia przez legislatywę większości Demokratów w budżecie Golden State na lata 2025–2026. Jednakże w tym roku wyborczym, w którym trwa likwidacja wyścigów o bilety, niedzielne ogłoszenie ma na celu zwiększenie lokalnego zaufania branży i siły roboczej, która w ciągu ostatniego roku doświadczyła dramatycznego spadku produkcji w Los Angeles i całym stanie oraz wyschnięcia miejsc pracy, podają źródła mowić.

W tym celu do gubernatora Newsoma na dzisiejszej konferencji prasowej dołączą burmistrz Los Angeles Karen Bass i gwardia pretoriańska złożona z przywódców związkowych, pracowników niższego szczebla, urzędników państwowych i doradców branżowych. Burmistrz Bass był wielkim zwolennikiem zwiększenia stanowych ulg podatkowych, aby zrównoważyć „spowolnienie”, jak powiedział burmistrz w sierpniu w Deadline, produkcji w mieście. Ponieważ produkcja w Los Angeles w 2023 r. spadnie dwucyfrowo, Bass przedstawił również koncepcję lokalnej ulgi podatkowej.

Niezależnie od tego, czy pomysł ten kiedykolwiek stanie się rzeczywistością, jeszcze przed ubiegłorocznymi niepokojami pracowniczymi było jasne, że należy coś zmienić w programie państwowych ulg podatkowych

„Program ma nadmierną subskrypcję i jest nieaktualny” – wykrzykuje znawca obecnego programu w Kalifornii na dużym i małym ekranie, który oferuje 20–25% ulg podatkowych na filmy studyjne/streamerowe, filmy niezależne, nowe seriale telewizyjne i programy o przeprowadzkach. „Wiele produkcji w ogóle nie zgłasza się do udziału w konkursie, ponieważ istnieje niewielka szansa, że ​​odniosą sukces. A branża, załogi i metody dostarczania treści zmieniły się radykalnie w ciągu ostatnich 10 lat, więc to, co oferuje stan, nie zaspokaja podstawowych potrzeb i ledwo konkuruje z Atlantą czy Kanadą”.

Obrazy Getty’ego

Poza zwiększeniem zysków, dzisiejsza deklaracja gubernatora Newsoma o podwyżce nie zmieni niczego innego w programie administrowanym przez California Film Commission, jak mi powiedziano. Żadnych nowych kategorii, żadnych nowych procentów, nic.

W rzeczywistości, pozostawiając wszystko bez pieniędzy, Sacramento i jego studio, streamer, gildia i sojusznicy obywatelscy oczekują, że zrewitalizowany program będzie postrzegany jako bardziej dostępny niż kiedykolwiek przez potencjalnych wnioskodawców pragnących ulg podatkowych i możliwości planowania z wyprzedzeniem z projektami. Ograniczony czasowo Newsom prawdopodobnie nie będzie miał trudności z przyjęciem podwyżki w ramach przyszłorocznego porozumienia budżetowego. Politycy musieli w tym roku obciąć wiele programów wieprzowych i progresywnych, aby zmniejszyć deficyt stanu szacowany na 46,8 miliarda dolarów, ale ulgi podatkowe na filmy i telewizję nie zostały tknięte.

Po części było tak dlatego, że program w szerszej perspektywie okazał się źródłem pieniędzy dla państwa.

Nawet gdy przemysł medialny zaczął zwalniać, w raporcie Los Angeles Economic Development Corporation z 2022 r. stwierdzono, że „na każdego dolara przyznanego w ramach ulgi podatkowej państwo skorzystało z co najmniej 24,40 dolarów wyniku gospodarczego, 16,14 dolarów produktu krajowego brutto i 8,60 dolarów wynagrodzeń oraz 1,07 dolara stanowych i lokalnych dochodów podatkowych.”

Tego rodzaju liczb można się spodziewać, że gubernator Newsom przedstawi jeszcze dzisiaj.

Poza tym, poza ponad podwojeniem kredytów dla Kalifornii, które zostały ustanowione w ich obecnej formie w 2014 r., podwyżka sprawi, że Golden State stanie się głównym źródłem zachęt z tytułu podatku produkcyjnego w kraju – przynajmniej na papierze. Obecnie, po ubiegłorocznej ekspansji o wartości 280 milionów dolarów, stan Nowy Jork oferuje premie motywacyjne o wartości około 700 milionów dolarów. Jednak liczbę tę powiększa mozaika innych offsetów i zwolnień dostępnych dla produkcji w różnych określonych jurysdykcjach Empire State.

Podczas gdy stany takie jak New Jersey, Nevada i Utah oferują coraz więcej ulg podatkowych, Luizjana i Gruzja nadal pozostają głównymi rywalami Kalifornii. Po wstrzymaniu produkcji podczas strajków WGA i SAG-AFTRA w 2023 r., a także zwolnieniach w całej branży i zastosowaniu środków cięcia kosztów, stan Peach, podobnie jak Kalifornia, ani razu nie powrócił do pełnej formy. Powiedziawszy to, chociaż Kalifornia ma ogólnie więcej produkcji niż gdziekolwiek indziej, Gruzja, a w szczególności Atlanta, nadal przyciąga średnio więcej produkcji wysokobudżetowych niż gdziekolwiek indziej w USA

Nie szkodzi, że koszty w Gruzji są generalnie znacznie niższe niż na zachodnim wybrzeżu i że państwo posiada nieograniczony program motywacyjny, którego wysokość waha się od około 900 milionów do 1,2 miliarda dolarów rocznie. Filmy i programy telewizyjne kręcone w południowym stanie objęte są zbywalną ulgą podatkową w wysokości 20%. Jak z niemałym niedowierzaniem powiedzą dyrektorzy księgowi w Disney, Netflix i wszystkich innych mieszkańcach miasta, produkcje również z łatwością uzyskują „podwyżkę” o 10% w ramach promocji Georgia Entertainment Promotion, jeśli umieścią logo stanu w swoich napisach końcowych na pięć sekund lub, zgodnie do Departamentu Rozwoju Gospodarczego stanu Georgia, „alternatywną promocję marketingową”.

Ta nowa podwyżka zalecona w niedzielę przez gubernatora Newsoma z pewnością wstrząśnie status quo ulgi podatkowej.

Częścią tego jest ryzyko, że inne stany, prowincje Kanady i bardziej konkurencyjne niż kiedykolwiek narody europejskie również zwiększą teraz swoją ofertę. Z drugiej strony, co niemal miało miejsce w Gruzji niejeden raz, jest to, że niektóre państwa mogłyby obniżyć swoje limity i zachęty, aby uniknąć załamania budżetu, aby zachować konkurencyjność. Z pewnością trudno jest patrzeć, jak Nowy Jork zwiększa swoje zasługi dla najlepszej Kalifornii po tym, jak zrobił to zaledwie rok temu.

Program kalifornijski, który wcześniej był marnym przedsięwzięciem o wartości 100 milionów dolarów w loterii i został uchwalony w 2014 r., został poddany przeglądowi i zatwierdzony przez ubiegającego się o reelekcję Jerry’ego Browna. Program kładł także nacisk na pozyskiwanie programów telewizyjnych z takich miast jak Vancouver, Nowy Jork i Atlanta, a także wreszcie umożliwienie ubiegania się o dofinansowanie filmom wysokobudżetowym. Po wyjściu z miasta duchów, w które pandemia zamieniła Los Angeles, gubernator Newsom i władza ustawodawcza zwiększyli program motywacyjny w 2021 r. do 420 mln dolarów na dwa lata i dodali dalsze środki na budowę większej liczby scen dźwiękowych.

W tym kontekście i przy niewielkiej liczbie nowych produkcji wypełniających nowe sceny dźwiękowe, w zeszłym roku parlament przyjął przeważającą większością głosów najnowsze odnowienie państwowej ulgi filmowej i podatkowej SB 132. W ramach odnowienia przedłużono tak zwany program 4.0 o kolejne pięć lat, począwszy od 2025 r., przy czym te 330 mln dolarów przeznaczone na roczne zachęty podlegają teraz zwrotowi z tytułu zobowiązania podatkowego. Jednak nawet przy zapewnieniu długoterminowego spokoju ducha sytuacja w Hollywood stała się jeszcze bardziej ponura, a według stanu niestabilność dotyczyła 700 000 miejsc pracy czerpiących korzyści z branży.

Jednym z głównych zarzutów, jakie w szczególności produkcje telewizyjne miały w związku z ilością pieniędzy przeznaczaną na projekty na małym ekranie, było to, że coraz więcej z nich jest w rzeczywistości niedostępne. Dzieje się tak dlatego, że zdecydowana większość kandydatów, którzy odnieśli sukces w przeszłości, jest przekazywana rok po roku na zasadzie praw nabytych, o ile pozostają na antenie lub w Internecie, co prowadzi do okresów składania wniosków, w których zaledwie kilka nowych programów może zobaczyć napisy końcowe.

Patrząc na wyniki programu, co roku w słoiku z plikami cookie zawierającymi zachęty podatkowe dotyczące filmów i programów telewizyjnych dostępnych jest 132 miliony dolarów dla wnioskodawców ubiegających się o nowe seriale telewizyjne, miniseriale, programy cykliczne i programy pilotażowe, a kolejne 56,1 miliona dolarów na przeniesienie seriali telewizyjnych. Po stronie filmu podział ten wynosi średnio 115,5 miliona dolarów rocznie w przypadku filmów fabularnych, plus 10,56 miliona dolarów w przypadku filmów niezależnych o budżetach powyżej 10 milionów dolarów i 15,84 miliona dolarów w przypadku filmów niezależnych o budżetach poniżej 10 milionów dolarów.

W związku z tym oraz dzisiejszym ponaddwukrotnym zwiększeniem obecnego programu ulg podatkowych na filmy i telewizję, ostatni okres składania wniosków w kategoriach telewizyjnych zakończył się 23 października, a data zatwierdzenia przypada 25 listopada. Jeśli chodzi o film, następna runda zgłoszeń odbędzie się w dniach 25–27 stycznia 2025 r., a zwycięscy kandydaci zostaną powiadomieni 3 marca 2025 r.

Zrodlo