Walka turowa nie bez powodu pozostaje podstawą gier wideo. W różnych formach format bitwy „ty idź, idź” zapewnia taktyczną satysfakcję, której nie da się w pełni odtworzyć w czasie rzeczywistym, i zachęca zarówno do eksperymentowania, jak i zdobywania doświadczenia. Oprócz tego, że jest podstawową częścią gier Persona firmy Atlus, jest tak skuteczna, że nawet seria Like a Dragon przeszła na tryb turowy i dzięki temu została wyraźnie ulepszona (ale to dyskusja na inny czas).
Metafora: ReFantazio to kolejny mocny przykład dobrze wykonanych potyczek turowych, w których konfiguracja typu „press-tur” zarówno nagradza, jak i karze w przyjemny sposób. Jeśli wykorzystasz słabość wroga lub zadasz trafienie krytyczne, zostaniesz nagrodzony dodatkowym ruchem w tej samej turze. Jeśli twój atak zostanie odebrany przez wroga lub po prostu go nie trafi, tracisz akcję. To świetny sposób na podkreślenie wagi uczenia się. Jednak zażyłość rodzi pogardę, a Metaphor przedstawia użyteczną alternatywę, którą Atlus powinien bezwzględnie uwzględnić w swoim następnym głównym wpisie Persona.
Koniec skrętu
(być może) zobaczysz, że to nadchodzi
Jesteś fanem zainteresowanym Metaphor: ReFantazio? Oto jak to jest podobne do serii Atlus.
Pomimo tego, że doceniam to, że działamy jeden po drugim, uwielbiam też walkę w czasie rzeczywistym, ponieważ posiadanie pełnej kontroli w danej chwili daje inny rodzaj radości. Metafora: ReFantazio może nie pójść tą drogą, ale wyraźnie to rozumie Niektóre korzyści, ponieważ ma wygodny kompromis.
Wędrując po otwartych przestrzeniach Euchronii – gdzie rozgrywa się akcja Metaphor: ReFantazio – gracz ma możliwość nawiązywania kontaktu z przeciwnikami w walce wręcz. Dla trudnych przeciwników jest to wstęp do pełnej bitwy turowej, w której nasza drużyna zaczyna z przewagą, jeśli wykorzysta swoje początkowe ciosy. Jeśli jednak twój cel jest na wystarczająco niskim poziomie, możesz go wyeliminować w pierwszym starciu.
Ta funkcja jest ogromną zaletą, ponieważ oznacza, że nie ugrzęźniesz w walce z tymi samymi starymi wrogami. Zamiast tego możesz zdecydować się na wymianę turową, ale szybsza opcja walki wręcz nadal zapewnia nagrody takie jak EXP, więc nie musisz cierpieć w konkursach, które Cię nie interesują. Bezpośrednim rezultatem jest to, że przemierzanie jest bardziej płynne i dynamiczna, a eksploracja lochów nigdy nie jest spowalniana do niewygodnego tempa.
Zasadniczo jest to kolejny krok ewolucyjny w mechanice natychmiastowego powalenia w serii Persona. W grach takich jak Persona 5 Royal ostatecznie odblokowujesz możliwość usuwania wrogów jednym naciśnięciem przycisku, jeśli uzna się ich za wystarczająco słabych. Metafora wykorzystała tę funkcję i usunęła długi czas oczekiwania na jej zdobycie.
To ulepszenie jakości życia jest tak mile widziane, że wydaje się, że powinno zawsze znajdować się w grach RPG Atlus i z tego powodu Persona 6 powinna je uwzględnić. Choć jest to fenomenalna gra, jaką jest Persona 5 Royal, czas nie czeka na żaden tytuł, a wydanie z 2020 r. (będące zaktualizowaną wersją gry z 2016 r.) w 2024 r. pokazuje, choć tylko nieznacznie, swój wiek w 2024 r.
Aby pozostać o krok przed konkurencją, Atlus musi przede wszystkim priorytetowo traktować doświadczenia gracza. Można to zrobić na wiele sposobów, na przykład włączając wielu bohaterów, jak w Persona 3 Portable. Najbardziej oczywiste jest jednak poszanowanie czasu gracza, a walka wręcz w Metaphor: ReFantazio pozwala ci być tak skutecznym, jak tylko chcesz. To niewielka zmiana, ale ogromna oszczędność czasu dla tych z nas, którzy nie zawsze mają tyle godzin gry, ile kiedyś oferowała nasza młodość.
Nawet plotki o remake’u Persony 4 powinny wziąć udział w akcji, ponieważ jest po prostu przydatny, a wiemy, że Atlus chętnie modernizuje zarówno przeniesione, jak i przerobione tytuły, co wyraźnie widać w zaktualizowanej walce w Persona 3 Reload. W oryginale twoi koledzy z drużyny działali z własnej woli, ale w późniejszych wersjach, takich jak remake z 2024 roku, nie jest to standardem. To ogromna poprawa i wyraźny dowód na to, że doświadczenie gracza jest zawsze obecne w decyzjach Atlusa. Przynajmniej częściowo, ponieważ niektóre opcje zawartości w Persona 3 Reload są mniej korzystne.
Oczywiście nie mamy pojęcia, kiedy którakolwiek z tych gier wyjdzie, ale Metaphor: ReFantazio wyjaśnia, że Atlus ma moc ulepszania swoich systemów z każdym wydaniem. Kiedy więc nadejdzie czas na Personę 6 lub remake Persony 4, ta nowa funkcja walki w czasie rzeczywistym powinna być istotnym dodatkiem.
Chcesz zagrać w kolejnego JRPG? Oto najlepsze jRPG-y możesz grać już teraz.