Poniżej znajdują się spoilery dotyczące Jokera: Folie à Deux.
Joker: Folie à Deux może być dramatem sądowym, ale jest to także surrealistyczna, marzycielska i pokręcona historia miłosna pomiędzy Arthurem Fleckiem Joaquina Phoenixa, znanym również jako Joker, a Harleyem „Lee” Quinnem z Lady Gagi.
Jako superfan Lady Gagi od 15 lat (mały potwór, używając właściwej terminologii) i zagorzały fan Harley Quinn, mogę śmiało powiedzieć, że był to jeden z moich najbardziej oczekiwanych filmów roku. Odliczałem dni, żeby zobaczyć Gagę błyszczącą w roli Lee, i wyszedłem z filmu przekonany, że to doskonały casting do filmu komiksowego – Gaga całkowicie ucieleśnia talent Harley Quinn do dramatycznej, dziwnej wrażliwości i głęboko zaburzonej psychiki. Poza tym jest asem w tych muzycznych liczbach, jeśli kiedykolwiek istniały jakiekolwiek wątpliwości.
Jak to mówią, zawsze zostawiaj ich, którzy chcą więcej, a Joker: Folie à Deux z pewnością sprawił, że zapragnąłem kolejnego filmu z Lee Gagi. W rzeczywistości sposób zakończenia filmu przypomina minięcie pochodni – wymianę kapelusza błazna, jeśli wolisz. Podczas gdy Arthur jest rozczarowany swoją osobowością Jokera, Lee pogrąża się coraz głębiej w swoim własnym alter ego, a nawet wychodzi z procesu Arthura, gdy ten odwraca się od Jokera.
Wszystko to kończy się tym, że Arthur ucieka z dworu po tym, jak nagle został on rozwalony na kawałki i znajduje Lee na słynnych schodach. Arthur jest podekscytowany, wierząc, że teraz w końcu mogą mieć wspólne życie. Ale Lee nie chce Arthura: ona chce Jokera. Śpiewa „That’s Entertainment”, mimo że Arthur błaga ją, aby z nim porozmawiała, zmęczona śpiewaniem, i zostawia go samego na schodach, aby został aresztowany. Ostatecznie Arthur spotyka swoją śmierć w Arkham, wielokrotnie dźgnięty nożem przez innego więźnia wściekłego na niego za porzucenie Jokera.
Klaunowa księżniczka zbrodni
Kiedy jednak patrzyłam, jak Lee zostawia Arthura na sam koniec, nie mogłam oprzeć się wrażeniu, że ona dopiero zaczyna. W tej ostatniej scenie pomiędzy nieszczęsnymi kochankami Lee w pełni ucieleśnia klasyczny styl Harley Quinn: całą twarz z rozmazanym makijażem klauna, strój inspirowany arlekinami, a nawet nową, niechlujną fryzurę. Podczas gdy Arthur ma niemal odkrytą twarz, w szarym garniturze i mówi normalnie, Lee jest w swoich regaliach i wciąż znajduje się w tej ciemnej, sennej przestrzeni, gdzie cały świat jest sceną, a ona jest gwiazdą.
Ta przemiana zachodzi powoli przez cały film, gdy Lee, zauroczony Arthurem, namawia go, aby uległ osobowości Jokera i stopniowo stylizuje się, stosując coraz bardziej dramatyczne stroje i makijaż. Kiedy po raz ostatni widzi Arthura, skazując go na zagładę, odmawiając z nim ucieczki, to tak, jakby przyjęła dla siebie jego status superzłoczyńcy.
To nie tylko dynamiczna obecność w filmie. Album Gagi „Harlequin”, wydany w związku z filmem, zawiera cover utworu „The Joker”. W filmie tę piosenkę śpiewa Joaquin Phoenix w sekwencji snów na dworze i jest to bardziej tradycyjne wykonanie tej piosenki, ukazujące tragedię bycia jednym z życiowych żartownisiów – samotnym klaunem, któremu zabrakło szczęścia. Wersja Gagi jest jednak surowsza i bardziej agresywna, bez melancholii. Praktycznie warczy przez drugi refren przed wybuchem nagłego, mrożącego krew w żyłach śmiechu. „Joker to ja” – Gaga deklaruje w teatralnym, przerażającym stwierdzeniu, co jest mroczną triumfalną odwrotnością pierwotnego znaczenia: jest jednym z Jokerów życia i jest zachwycony o tym. To coś, co mogę sobie wyobrazić, jak Lee śpiewa do siebie, porzucając Arthura na schodach i zabierając dla siebie esencję Jokera.
Przygotowano już podstawy dla niezrównoważonej, nikczemnej Harley Quinn. Z filmu dowiadujemy się, że Lee okłamał Arthura w sprawie popełnienia przez matkę przemocy, odpowiedzialności za podpalenie i zamieszkiwania w pobliżu jego dawnej dzielnicy. W rzeczywistości studiowała na kierunku psychiatria – co jest ukłonem w stronę klasycznego pochodzenia Harley, która postrzega ją jako psychiatrę zakochującą się w Jokerze, gdy ten jest jej pacjentem – mieszka z rodzicami w bogatej okolicy i dobrowolnie oddała się Arkham tylko po to, żeby spotkać Arthura. Jest to niewątpliwie sprytna, intrygująca kobieta, doskonale przygotowana do przejęcia roli Księcia-Klowna Zbrodni.
To także sprytna odmiana zwykłej dynamiki między Harleyem i Jokerem, która wiąże Harleya z manipulacją i przemocą. Bardziej wyrachowana, przebiegła Harley, która sama ma zły wpływ na Arthura, jest fascynująca i bardzo chciałabym zobaczyć, jak jej historia mogłaby się potoczyć teraz, gdy Arthur nie żyje. Co może dalej zrobić? Cóż, wygląda na to, że Gotham jest do wzięcia.
Tak więc, choć książka o Arthurze Flecku jest już zamknięta, wydaje się, że dla Lee Quinzela nowy rozdział dopiero się rozpoczął. Mam wielką nadzieję, że pewnego dnia zobaczę tę ekranizację także na dużym ekranie, aby Lee z Gagi mógł w pełni wykorzystać cały swój cudownie nikczemny potencjał. Joker jest ona…
Aby uzyskać więcej informacji na temat filmu, przeczytaj naszą recenzję Joker: Folie à Deux, aby poznać nasz werdykt, lub przygotuj się na maraton z naszym przewodnikiem na temat oglądania filmów DC w kolejności.
Możesz także zobaczyć wszystkie pisanki Joker: Folie à Deux, wyjaśnienie zakończenia Joker: Folie à Deux, czy będzie Joker 3 i czy będzie scena po napisach Joker: Folie à Deux.