Zapomnij o Kinowym Uniwersum Marvela. W świecie gier liczy się przede wszystkim Remedy Connected Universe (RCU), w ramach którego gry Alan Wake i Control tego dewelopera współistnieją z mocnymi odniesieniami do reszty ich portfolio. Od dawna krążyły pogłoski, że zostało to ugruntowane w DLC AWE firmy Control, w którym dr Hartman z pierwszej gry Alan Wake pojawił się ponownie, kładąc podwaliny pod sam Alan Wake 2. Teraz Alan Wake 2: The Lake House odwdzięcza się, zapraszając graczy do jednego z obiektów Federalnego Biura Kontroli – pogrążonego w chaosie z powodu tajemniczego zdarzenia paranormalnego – na brzegu jeziora Cauldron Lake z gry Alan Wake 2.
„Oczywiście między obydwoma zespołami odbyło się wiele dyskusji na temat tego, w jaki sposób możemy wykorzystać podstawowe motywy poszczególnych marek we wzajemnych grach” – mówi dyrektor gry Kyle Rowley, gdy pytamy o doświadczenia związane ze współpracą przy DLC AWE dla Control podczas dyskusji przy okrągłym stole. „Opierali się w dużym stopniu na koncepcji światła kontra ciemności. Oczywiście sprowadzili jedną z postaci z powrotem [the first] Alan Wake, aby w pewnym sensie przejść przez most. Było bardzo podobnie [The Lake House].”
Nawet w przypadku RCU zespoły odpowiedzialne za gry Alan Wake i Control są oddzielne, co według Rowleya oznacza, że „jest to w dużej mierze współpraca między obydwoma zespołami”. Chociaż z pewnością pomaga to, że znajdują się w tym samym studiu, a nawet w tym samym budynku.
„Jedną z rzeczy, które próbowaliśmy rozgryźć, jest to, jak zaplanować pracę? […] Mają swoje własne rzeczy, nad którymi pracują, ale my mówimy: „Hej, w pewnym sensie potrzebujemy pomocy przy niektórych z tych rzeczy”. Więc to jest jak: „Och, tak, ale naprawdę nie mamy czasu, idź do tego producenta” [who says] – Co to do cholery jest? Te trudności produkcyjne wynikają z prób uzyskania pomocy od innych projektów w ramach własnych projektów” – mówi Rowley. Chociaż zauważa, że doświadczenia z Control: AWE i Alan Wake 2: The Lake House oznaczają, że „jesteśmy coraz lepsi w [it].”
Opanować
Mimo że jest to crossover, obie drużyny świadomie starały się unikać wykluczania osób mniej zaznajomionych z innymi grami Remedy. „Kiedy pracowaliśmy nawet nad Alanem Wake’iem 2, zdawaliśmy sobie sprawę, że mogą istnieć ludzie, którzy nie grali w Control, którzy nie grali [the first] Alana Wake’a i chcieliśmy mieć pewność, że ta gra będzie dla nich dostępna […] powinno to być fajne doświadczenie dla każdego” – wyjaśnia Rowley.
Nie powstrzymuje to jednak studia od dodawania rzeczy, które sprawią radość wieloletnim fanom, co dodatkowo podkreśla fakt, że RCU jest większe i głębsze niż jakakolwiek inna gra. „Myślę, że zawsze tak do tego podchodziliśmy – na poziomie powierzchni jest on dostępny dla każdego, ale im głębiej zejdziesz i odkryjesz świat, tym bardziej satysfakcjonujący może się on stać. Zwłaszcza jeśli mocno zainwestowałeś w nasze poprzednie zawody sportowe.”
Sam Lake House, jako konstrukcja, jest obiektem FBC znajdującym się poza terenem firmy Control, wrzuconym w sam środek Alana Wake’a 2. „Dyrektor ds. światowego projektu, którego mieliśmy przy Control, pracował z nami nad projektem świata dla The Lake House pod względem architektury i sposobu budowy” – mówi Rowley. Zachowuje „brutalistyczną naturę” Najstarszego Domu, głównego miejsca akcji Control.
„Ale jednocześnie rozgrywka w Control była bardzo szybka. Jesse mógł się poruszać i latać w powietrzu, dzięki czemu przestrzeń była bardzo szeroka i otwarta” – mówi Rowley. „Chcieliśmy spojrzeć na tę samą architekturę, ale przez pryzmat tego, jak wyglądałaby w kamerze Alana Wake’a 2. Jak się czują te przestrzenie, gdy są nieco bardziej intymne? Czujesz się przez nie bardziej zamknięty niż w przypadku świat Najstarszego Domu, kiedy grałeś w Kontrolę.”
Istnienie w formacie Alan Wake 2 przypomina oglądanie elementów Control przez inny obiektyw. Co jednak ważne, Dom nad Jeziorem nie jest Najstarszy dom. “[The aesthetics] nadal mają wrażenie, że są częścią świata gry Alan Wake 2, tylko z tym lekkim akcentem Control” – mówi Rowley. „Chcemy mieć pewność, że [it feels like] to nie jest dokładnie to samo, ponieważ to nie jest to samo miejsce – ale ma taki rodzaj połączenia”.
Pliki przebudzenia
W wypełnieniu luki pomiędzy Alanem Wake’em 2 a Control pomaga bohaterka The Lake House: agentka FBC Kiran Estevez. Tak jak Alan i Saga mają swój własny styl w każdym wątku Alan Wake 2, tak Estevez wnosi także wiele nowości.
W przypadku Alana i Sagi „większość różnic w rozgrywce w grze podstawowej pojawiła się w Mind Place i Writer’s Room oraz w jaki sposób jest to interpretowane w przypadku każdej postaci” – mówi Rowley. W pierwszym przypadku Saga potrafił połączyć wskazówki i dowody na mentalnej tablicy korkowej, w drugim zaś Alan mógł przepisać otaczający go świat, o ile miało to sens w ramach gatunku, który sam znalazł.
Estevez tego nie ma. Jej własny mechaniczny zwrot jest subtelniejszy i nawiązuje do strony z (szekspirowskiej) książki Silent Hill: mapy. Na początku jest pusta, ale „poznajesz jej punkt widzenia na to, co dzieje się w Domu nad Jeziorem, dzięki notatkom pojawiającym się na mapie”, gdy zapisuje różne rzeczy. „W ten sposób próbowaliśmy wprowadzić część jej postaci do tej strony doświadczenia” – mówi Rowley.
Jednak samo bycie w towarzystwie Esteveza podczas przejażdżki stanowi dużą różnicę samo w sobie. „Ponieważ jest częścią FBC, daje zupełnie inne i wyjątkowe spojrzenie na zjawiska paranormalne i nadprzyrodzone” – zauważa Rowley. „Myślę, no wiesz, normalna osoba, która zobaczy namalowaną istotę wychodzącą ze ściany, przestraszyłaby się trochę bardziej niż Estevez. […] Jej wyraz twarzy jest niemal znużony i mówi: „Ech, muszę złożyć kolejny raport na temat tych głupich zjawisk paranormalnych”.
Po raz kolejny jest to obszar, w którym Alan Wake 2 jest w stanie pozwolić graczom spojrzeć na FBC z innej perspektywy niż w Control, w której grałeś jako Jesse. „Kiedy pełnisz funkcję Kontroli, wchodzisz w interakcję z wieloma innymi osobami w biurze, ale dzieje się to w kontekście wydarzeń mających miejsce w Najstarszym Domu, podczas gdy tutaj w pewnym sensie pochodzimy z nieco innego punktu widzenia. perspektywy zewnętrznej” – mówi Rowley. „Jak wygląda FBC poza siedzibą główną? Jak FBC działa jako agencja w całych Stanach Zjednoczonych? Właśnie tam zaczynają obowiązywać niektóre z obiektów narracyjnych, które rozproszyliśmy podczas całego doświadczenia” – kontynuuje Rowley. „Wiesz, jest tego dużo więcej, polityka biurowa”.
Dom nad jeziorem nie tylko wnosi do Alan Wake 2 kawałek Kontroli. Podobnie jak Control w przypadku rozszerzenia AWE, Remedy może wykorzystać te unikalne ustawienia, aby nieco zmienić perspektywę i dać świeże spojrzenie na to, co znane. A zanim ponownie odwiedzimy FBC, posiadanie The Lake House jako środka do czyszczenia palet z pewnością pomoże nam zadowolić się jeszcze bardziej.
Masz ochotę na coś niepokojącego? Sprawdź nasze najlepsze horrory lista! Inną opcją jest zanurzenie się bezpośrednio w naszym najlepsze gry Silent Hill (Osobiście czuję powtórkę Silent Hill 4: The Room!).