Festiwal filmowy w Busan otwiera się z wyróżnieniem Kiyoshi Kurosawy, nagrodą branży kobiecej i filmem „Powstanie”

29. edycję Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Busan (BIFF) rozpoczęliśmy z udziałem największych gwiazd, takich jak Lee Jung-jae (Gra Kałamarnica), Song Joong-ki (Potomkowie Słońca) i Gang Dong-won (Półwysep) spacerując po czerwonym dywanie pod potężną kopułą Busan Cinema Center, przed ponad 4500 gośćmi.

Dzięki nowemu zespołowi kierowniczemu, na którego czele stoi prezes i doświadczony reżyser Park Kwang-su oraz Ellen YD Kim, festiwal przyznał tytuł Azjatyckiego Filmowca Roku japońskiemu autorowi Kiyoshiemu Kurosawie. Kurosawa zdobył Srebrnego Lwa w Wenecji dla najlepszego reżysera w 2020 roku Żona Szpiega.

Festiwalowy film z gratulacjami dla Kurosawy zawierał pochwały od innego japońskiego reżysera Ryusuke Hamaguchiego i koreańskiego reżysera Bonga Joon-ho — obaj opowiadali, w jaki sposób dzieła Kurosawy zainspirowały ich własne rzemiosło filmowe.

W swoim przemówieniu na scenie Kurosawa przyznał, że BIFF zapewnił platformę dla wielu jego dzieł, mówiąc, że festiwal „był świadkiem prawie połowy mojej kariery”.

BIFF wprowadził także nową nagrodę „Camellia Award” we współpracy z głównym sponsorem Chanel, aby uczcić kobiety w kinie. W tym roku ten zaszczyt przypadł scenografowi Ryu Seong-hie, który pracował przy przełomowych filmach koreańskich, takich jak „Bong” Wspomnienia morderstwa I Gospodarz jak również Park Chan-wook’s Oldboy I Decyzja o odejściu.

W swoim przemówieniu Ryu opowiedziała kilka momentów w swojej karierze, kiedy powiedziano jej, że filmy gatunkowe są domeną wyłącznie mężczyzn, a jej usługi scenograficzne będą potrzebne tylko przy melodramatach i filmach romantycznych.

„Będąc niezliczoną ilość razy odrzucany przez firmy produkcyjne, postanowiłem przetrwać i zmienić ich nastawienie” – powiedział Ryu.

Zwróciła uwagę, że w branży filmowej jest wiele kobiet, które zostały przeoczone ze względu na płeć, chociaż posiadają podobne zdolności do „wyrażania wszelkich radości i smutków ludzkiego życia” poprzez kino. „Jest wiele utalentowanych młodych kobiet, które dają z siebie wszystko we wszystkich sektorach koreańskiego przemysłu filmowego i kibicuję im” – dodała Ryu.

Na widowni zapadła cisza, gdy zaczęło odtwarzać festiwalowe wideo „in memoriam” ku czci zmarłego Lee Sun-kyuna. Oprócz pojawienia się w PasożytLee wystąpił w takich tytułach jak Mój pan, Kawowy Książę I Ciężki dzień. Pośmiertnie przyznając Lee „Korean Cinema Award”, BIFF prowadzi także program prezentujący pięć jego filmów, w tym Pasożyta także jeden odcinek z Mój pan.

Na festiwalu zostanie wyświetlonych łącznie 279 filmów z 63 krajów. BIFF został otwarty wraz z Netflixem Powstaniektórego współautorem jest Park Chan-wook, a w rolach głównych Gang występuje obok Park Jeong-min, Cha Seung-won, Kim Shin-rock, Jin Sun-kyu i Jung Sung-il. Festiwal zakończy się o godz Świat Duchów przez singapurskiego reżysera Erica Khoo 11 października.

Zrodlo