Fan Chant: Liczba streamów K-Pop wzrosła o ponad 350% w ciągu pięciu lat

Witamy ponownie w Fan Chant, cotygodniowej kolumnie dla fanów K-popu, zarówno stałych, jak i nowicjuszy. W tym tygodniu przyjrzyjmy się nowym danym Spotify. Jak zawsze, jeśli podoba Ci się to, co czytasz, nie krępuj się subskrybować do mojego towarzyszącego biuletynu, aby co tydzień otrzymywać Fan Chant bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej!


Park Jung-joo, szef Spotify Korea, potwierdził, że K-pop wciąż zyskuje na popularności. Podczas wydarzenia typu talkback w tym tygodniu w Seulu, Park ujawnił że w ciągu ostatnich pięciu lat gatunek ten odnotował globalny wzrost o 362%.

Spotify pozostaje najczęściej używaną platformą muzyczną na świecie, a od 2018 r. w przypadku strumieni K-pop na rynku amerykańskim odnotowano szczególnie wzrost o 182%. Na pierwszym miejscu listy znalazły się Stany Zjednoczone, a za nami znalazły się Indonezja, Filipiny, Najwięcej słuchaczy ma Japonia, Meksyk, Tajlandia, Indie, Brazylia, Malezja i Kanada. (Zauważ, że Spotify nie ma dominującego udziału w rynku w Korei Południowej i być może dlatego kolebka K-popu nie znalazła się w pierwszej dziesiątce Spotify).

„K-pop stał się siłą globalną, a artyści wkraczają na międzynarodowe listy przebojów, takie jak Billboard” – zauważył Park. Obejmuje to listę 100 najpopularniejszych utworów, gdzie Jimin i Jung Kook z BTS zostali odpowiednio pierwszym i drugim koreańskim solistami, którzy zadebiutowali piosenką na pierwszym miejscu. BTS jako zespół stali się pierwszym zespołem K-popowym, który w 2020 roku zajął pierwsze miejsce na liście przebojów 100 dzięki „Dynamite”, co następnie powtórzyli w „Savage Love (Laxed – Siren Beat)”, „Life Goes On, „Masło”, „Pozwolenie na taniec” i „Mój wszechświat”.

Na różnych listach przebojów magazynu Billboard na przestrzeni lat pojawiło się także wiele zespołów K-popowych, ale w lipcu po raz pierwszy dwa pierwsze miejsca na liście Billboard 200 zajęły zespoły z Korei Południowej: Stray Kids i Jimin. Dzięki temu dodatkowi do swojego kanonu Stray Kids osiągnęli rekord dzięki swojemu piątemu z rzędu albumowi nr 1 na listach przebojów.

Istnieje również Spotify’s Billions Club, który ponownie powitał BTS jako grupę, oprócz Jimina i Jung Kooka jako solistów. Warto zauważyć, że wyczyn Jung Kooka „Seven”. Latto osiągnęło miliard odtworzeń zaledwie 108 dni po premierze, co czyni go najszybszym utworem w historii Spotify, który dołączył do klubu. BLACKPINK również dołączyło do Billions Club jako zespół, a LISA ze swoim singlem „Money” odnotowała ponad miliard odtworzeń.

Jednak podczas czatu ludzie z Spotify Korea podkreślali, że nie tylko najbardziej znane zespoły przyciągają uwagę. Tak naprawdę w pierwszej połowie roku cztery z pięciu koreańskich piosenek, które były najczęściej odtwarzane na całym świecie, pochodziły od stosunkowo nowych grup, w tym ILLIT, który eksplodował swoim debiutanckim utworem „Magnetic” i LE SSERAFIM.

Jest tak wiele sposobów, aby wciągnąć się w K-pop, a dla niektórych nie wygląda to na wyjście poza grupę, która jako pierwsza Cię uzależniła. Ale dla wielu innych brama to dopiero początek i gdy ludzie zaczną poznawać szeroki świat grup oferujących radykalnie różne dźwięki, energie i koncepcje, zostają w nim zamknięci.

Dziesięć lat temu byłoby szaleństwem zobaczyć choćby jeden album K-pop na półce w Target; obecnie zazwyczaj jest tam wydzielona sekcja. Coraz częściej widzieliśmy zespoły K-popowe wymieniane jako headlinery festiwali i widzieliśmy mnóstwo tras koncertowych po USA dla dużych i małych grup. A jeśli dane Spotify są jakimkolwiek wskaźnikiem, popyt ten w najbliższym czasie nie spadnie.


Nagranie piosenki tygodnia:

Ostatnio myślałem o tym, jak ATEEZ wyszedł z hukiem i jak bardzo byli pewni swojego klimatu i brzmienia na każdym kroku. Wrzucenie tak świetnej piosenki do swojego pierwszego projektu po debiucie to szalona praca. (Jest powód, dla którego nigdy nie opuścił ich setlisty!)

Zrodlo