Czy będą girlandy dla NTA? – Przez Okoh Aihe

TNigeryjski Urząd Telewizji (NTA) otrzymał należną mu część fali nominacji na szczeblu federalnym, po tym jak Bayo Onanuga, doradca prezydenta ds. informacji i strategii, ogłosił w ubiegły piątek mianowanie siedmiu dyrektorów wykonawczych. To ogłoszenie sprowadziło mnie na ścieżkę nostalgii i życzeniowej przeszłości, kiedy NTA była królem nadawania i mogła robić tylko to, co właściwe.

Jak wynika z oświadczenia Onanugi, wśród nominowanych znaleźli się: Ayo Adewuyi, dyrektor wykonawczy ds. wiadomości (faktycznie ponownie mianowany), Ibrahim Aliyu ds. zadań specjalnych, Malam Muhamed Fatuhu Mustapha ds. administracji i szkoleń oraz pani Apinke Effiong (ds. finansów).

Inni to pani Tari Taylaur, program, pan Sadique Musa Omeiza Engineering i pani Oluwakemi Fashina, marketing. Sporo z nich opatrzono ciekawymi adnotacjami. Effiong jest opisywany jako ekspert w dziedzinie marketingu finansowego posiadający umiejętności w zakresie finansów, rachunkowości zarządczej i raportowania; Taylaur jako twórca, producent i showrunner audiowizualny; a Fashina została okrzyknięta specjalistką ds. zintegrowanej komunikacji marketingowej i dyplomowanym marketerem.

Moja pierwsza obserwacja jest taka, że ​​wydaje się, że istnieje pewien poziom różnorodności lub demokratyzacji nominacji w porównaniu z praktyką z przeszłości, gdzie pewne stanowiska i urzędy w NTA były pozornie zarezerwowane dla niektórych osób. Oczekuje się, że dyrektorzy wykonawczy wniosą swoją propozycję wartości i będą wspierać dyrektora generalnego w osobie pana Salihu Dembosa, aby nadać NTA nowy kierunek i pewien poziom twórczej żywotności. NTA potrzebuje w tej chwili wsparcia i autor modli się tylko, aby nowi mianowani byli w stanie właśnie to zaoferować.

Założona w kwietniu 1976 r. na mocy dekretu 24, który od tego czasu stał się ustawą parlamentu, i której powierzono odpowiedzialność za świadczenie programów telewizyjnych w Nigerii i inne powiązane kwestie, NTA ma za sobą wspaniałe dni jako jedyny rządowy obiekt do budowy stacji w całym kraju. stany federacji.

Wykorzystując maksymalnie siłę swojej sieci i świetnie wykorzystując liczne talenty, NTA promowała flagowe programy z różnych części kraju – Masquerade z NTA, Enugu, Hotel de Jordan z NTA, Benin, Cockcrow at Dawn z NTA, Jos, Village Dyrektor z Lagos, a znacznie później m.in. Mirror in the Sun, Checkmate i Ripples. To był wspaniały czas w telewizji. Musisz z zaangażowaniem czekać na wiadomości sieciowe, aby otrzymać najważniejsze wiadomości dnia lub, jeśli pracujesz w gazecie, musisz monitorować wiadomości sieciowe do godziny 21:00.

Coś wydarzyło się w 1992 roku, czego NTA była zbyt arogancka, żeby to zauważyć. Sektor nadawczy został zderegulowany dekretem 38, obecnie ustawą parlamentu, ustawą o krajowej radiofonii i telewizji CAP N11, przepisami Republiki Federalnej Nigerii z 2004 r., aby dać promotorom prywatnego biznesu możliwość przetestowania niebezpiecznych wód nadawczych.

NTA z pogardą odnosiła się do rozwoju sytuacji, a jeszcze bardziej do regulatora, NBC i osób przepychających się, aby wejść do tego sektora. Oznaczało to narodziny Raypower i AiT, Channels Television, Silverbird Television i Rhythm FM, MITV, TVC, a znacznie później, w szczególności Arise TV. Reszta, jak mówią, to historia. To banał, którego specjalnie nie lubię, ponieważ stanowi dowód na to, że naród nie jest gotowy na wyciąganie wniosków z historii.

Rozwijający się sektor tworzenia treści, obecnie Nollywood, dyskryminowany przez NTA, szybko przeniósł się do nowych operatorów nadawczych i narodził się nowy przemysł, bardzo silny i hałaśliwy. Nowi nadawcy zainwestowali w nowe technologie i nowocześniejsze praktyki nadawcze. NTA odeszła w przeszłość i stała się dodo. Nie rozpoznał konkurencji, gdy się pojawiła, i teraz gigant rządowej telewizji od tego czasu walczy, aby stawić czoła takiej konkurencji. Od tego czasu lojalność uległa zmianie, podobnie jak oczy widzów!

Materiał ten nie jest elegią NTA, ale wezwaniem do nowych dyrektorów wykonawczych, aby bezstronnie spojrzeli na historię i zobaczyli, jak wykopać stację z utworzonej przez siebie dziury i zacząć ją repozycjonować. To jakby obudzić Titanica, ale czy mogą? Powołanie jest obowiązkiem Prezydenta, ale obowiązek pełnienia obowiązków spoczywa na mianowanych.

Aby jednak NTA mogła być świadkiem odrodzenia, musi określić swoje miejsce w historii i pozbyć się wyniszczającej arogancji. Czy NTA jest nadawcą publicznym czy nadawcą rządowym?

Nigeryjski kodeks nadawczy rozróżnia trzy poziomy nadawania, podzielone na następujące kategorie: nadawanie publiczne (PSB), nadawanie prywatne/komercyjne i nadawanie społeczne.

Osoby obeznane w tej kwestii powiedziały autorowi, że NTA jest raczej nadawcą rządowym, ponieważ jest finansowana przez rząd, który, podobnie jak miało to miejsce w zeszłym tygodniu, dokonuje również nominacji strategicznych. Od samego początku nominacje mają niewiele wspólnego z profesjonalizmem, ale raczej z patronatem politycznym wspieranym przez nieznośny stopień służalczości.

Przecież nominacji dokonuje Prezydent na podstawie zaleceń Ministra, który na mocy ustawy o NTA jest również upoważniony do wydawania NTA dyrektyw ogólnych, których urzędnicy muszą przestrzegać. Może to być dowolny rozkaz, w zależności od nastroju Ministra, a nawet jego żony!

W wyniku tego rodzaju praktyk cierpi dobre dziennikarstwo, twórczość i licencja poetycka są zagrożone, a odpowiedzialność nie ma znaczenia. Żaden system nie cierpi na wyżej wymienione wady wtórne i nie cieszy się poprawnością ani doświadczeniem niezbędnym do rozwoju. NTA nie ma dobrej pozycji pomiędzy nimi.

Autor niniejszego artykułu jest zdania, że ​​organ regulacyjny zaleciłby NTA działanie w charakterze nadawcy publicznego (PSB). Zgodnie z Kodeksem PSB to nadawanie finansowane i kontrolowane przez społeczeństwo, wolne od ingerencji politycznych i komercyjnych. Organ regulacyjny chciałby, aby NTA postępowała zgodnie z najlepszymi światowymi praktykami, takimi jak BBC i VOA.

Istnieją przykłady i dlatego nie sądzę, że w tej części świata musimy wymyślać koło na nowo. Na przykład BBC jest finansowana głównie z opłat licencyjnych i uzupełniana dochodami z komercyjnych spółek zależnych. Stacja nie pozwala na reklamę, ponieważ nie jest operatorem komercyjnym. Standardowy abonament telewizyjny kosztuje obecnie 169,50 GBP i umożliwia dostęp do wielu kanałów telewizyjnych, radia, blogów i innych urządzeń.

Miesięczna opłata za rok 2021/22 wyniosła 13,25 funta i tak została wydana: Telewizja – 7,29 funta, Radio – 2,09 funta, Internet – 1,27 funta, BBC World Service – 1,30 funta, Inne usługi i koszty produkcji – 0,72 funta oraz Pobór opłat licencyjnych i koszt deficytu emerytalnego – 0,58 GBP. Chodzi przede wszystkim o przejrzystość, aby każdy zainteresowany podmiot miał pewność, że w tym procesie nie zginął ani jeden funt szterling.

Z kolei Voice of America (VOA) jest finansowany przez amerykańską Agencję Globalnych Mediów po zatwierdzeniu przez Kongres. VOA produkuje treści cyfrowe, telewizyjne i radiowe w 48 językach, a nadawanie jest skierowane głównie do osób niebędących Amerykanami poza Stanami Zjednoczonymi. Do listopada 2022 r. VOA osiągnęła 326 mln tygodniowo na wszystkich ostatnich platformach. Taka jest ich polityka. Ale źródło środków jest pewne, gwarantowane i wykorzystywane zgodnie z budżetem.

Pewien naukowiec powiedział autorowi, że dopóki polityka komunikacyjna rządu Nigerii nie zostanie wyjaśniona, zadanie NTA będzie niejasne i coraz trudniejsze. Dla kogo jest nadawanie NTA? Wyjaśnił, że stacja odzwierciedla jedynie punkt widzenia rządu, z całkowitym lekceważeniem poglądów przeciwstawnych, co odstraszyło wielu wiernych widzów. Sytuację tę należy naprawić, w przeciwnym razie jej losy nie będą mogły się powiększyć.

Zasugerował, że należy wyjaśnić status NTA. Nie może być nadawcą rządowym i jednocześnie zabiegać o reklamy u operatorów komercyjnych. Taka praktyka sprawia, że ​​szanse na grę są nierówne. Stacja musi zostać ponownie ukierunkowana i musi być w pełni zgodna z przepisami regulacyjnymi NBC.

Co wnoszą nowi dyrektorzy wykonawczy? Czy to tylko ta sama oklepana historia o tym, że „jesteśmy największą siecią w Afryce?” Rozmowa jest tania, moja droga, i takiej wiary nie da się ewakuować z platformy fajkowych snów.

Nie wiem, skąd bierze się we mnie wiara, że ​​nowo nominowani poradzą sobie dobrze. Najpierw jednak muszą na nowo zdefiniować status NTA i spróbować profesjonalizacji jej działania. Stacja musi stosować solidne praktyki dziennikarskie i być w stanie prezentować zrównoważone wiadomości w swoich segmentach informacyjnych. Nie wiem, czy NTA śledzi swoją oglądalność, ale jestem zmuszony zasugerować, że stację oglądają tylko jej sponsorzy i ludzie bez alternatywy. Nowi dyrektorzy wykonawczy muszą coś zrobić. Jestem pewien, że w pewnym momencie zarobią kilka girland.

Zrodlo