Były szef PlayStation, Shawn Layden, uważa, że „AA już nie ma”, pozostawiając lukę między grami AAA a grami niezależnymi i tworząc „zagrożenie dla ekosystemu” branży gier.
W rozmowie podczas Gamescom Asia (relacjonowana przez GamesIndustry.biz), Layden, który wcześniej był zarówno prezesem, jak i dyrektorem generalnym Sony Interactive Entertainment America oraz prezesem SIE Worldwide Studios, twierdzi, że obecnie gry powstają inaczej niż kiedyś. Na początek, mówi, „zwykle dostałbyś zielone światło” w przypadku gry, gdybyś mógł po prostu powiedzieć, że była fajna, dzięki „dość wysokiej” tolerancji ryzyka, która wynikała z tego, że gry nie kosztują „milionów”. zrobić.
To oczywiście się zmieniło, gdyż „koszty wejścia na rynek gry AAA wynoszą obecnie trzycyfrowe miliony”, a Layden argumentuje: „Obserwujemy upadek kreatywności we współczesnych grach [with] konsolidacja studiów i wysokie koszty produkcji.” Następnie dodaje, że branży gier brakuje obecnie „środka” pomiędzy „Call of Duty, Grand Theft Auto i grami niezależnymi”, gdzie wcześniej „Interplay, Gremlin, Ocean , THQ i wszystkie te firmy zarobiły pieniądze.” Dodaje: „AA już nie istnieje. Myślę, że jest to zagrożenie dla ekosystemu, jeśli tak wolisz”.
Chociaż to pozytywne, że „standardowa jakość gier wideo jest obecnie dość wysoka w porównaniu z dziesięcioma laty temu”, Layden chce zobaczyć większe „zainteresowanie, ekscytację i ekspozycję w przypadku tych niższych budżetów, ale niezwykle kreatywnych i niezwykle niezwykłych [type] gier” i uważa, że alternatywa może być fatalna. „Bo jeśli mamy polegać wyłącznie na hitach kinowych, aby przetrwać, to moim zdaniem będzie to wyrok śmierci” – dodaje.
Layden twierdzi, że gry AA mają nie tylko możliwość podążania za ideą bycia „nowością”, ale także tym, że „czas wprowadzenia ich na rynek powinien być krótszy”. Wyjaśnia: „Wiesz, żeby 1500 programistów zrobiło następny [GTA]to nie jest miejsce, do którego powinieneś udać się po swoje AA. Jeśli jesteś programistą, musisz móc powiedzieć: „Mogę coś uruchomić w ciągu dwóch do trzech i pół roku”.
Z grami takimi jak GTA6 na horyzoncie i ciągły wzrost szumu w kierunku takich filmów jak Call of Duty: Black Ops 6można śmiało powiedzieć, że hity kinowe zdecydowanie coraz bardziej dominują w przestrzeni gier – być może, jak sugeruje Layden, równowaga zostaje zachwiana. Jednak wciąż istnieje wiele tytułów wydawanych przez mniejszych i niezależnych deweloperów – wystarczy spojrzeć na jeden z największych tegorocznych hitów, Balatro. Perspektywa Laydena jest jednak interesująca – mamy nadzieję, że nie jesteśmy na dobrej drodze do wydania „wyroku śmierci”, którego się boi.
Koniecznie sprawdź nasze podsumowanie nadchodzące gry niezależne na rok 2024 i kolejne lata, aby uzyskać więcej gier, na które czekamy.