Minęło 10 lat, odkąd Dragon Age: Inquisition po raz ostatni zabrało nas do Thedas, ale zbliżająca się premiera Dragon Age: Straż Zasłony w końcu zobaczymy powrót ukochanej serii RPG BioWare. Nadchodząca przygoda umieści nas w roli Rooka i wprowadzi nas w nowe lokacje, nowych towarzyszy podróży i kolejne zagrożenie, z którym trzeba się zmierzyć. Biorąc pod uwagę, że minęło tak dużo czasu od ostatniej odsłony Dragon Age, zespół BioWare podkreślił, że Veilguard będzie świetnym punktem wejścia dla nowicjuszy, a dodatkowy kontekst zostanie również podany jako odświeżenie dla każdego, kto nie miał do czynienia z RPG-ami przez kilka lat.
Mimo to seria Dragon Age jest znana z bogatego budowania świata i historii, a w poprzednich grach jest wiele interesujących szczegółów, wydarzeń i faktów, o których warto wiedzieć, zanim wcielisz się w Rooka. Tak więc, niezależnie od tego, czy wracasz i szukasz podsumowania, czy jesteś nowy w serii i chcesz przygotować się na kolejną część, poniżej znajdziesz pomocne zestawienie osi czasu i historii Dragon Age, a także kilka przydatnych faktów dotyczących historii, które są szczególnie istotne dla Veilguard.
Wyjaśnienie historii Dragon Age
Seria Dragon Age składa się z trzech głównych gier: Dragon Age: Origins, Dragon Age 2 i Dragon Age: Inquisition. Każda gra eksploruje własną historię i stawia cię w roli innego bohatera, który nie jest powiązany z poprzednimi bohaterami. W większości gry rozgrywają się w południowych częściach świata i chociaż technicznie można je nazwać niezależnymi, wszystkie gry są ze sobą w pewnym stopniu powiązane. Każda pozycja opiera się na świecie Thedas, aby ujawnić więcej na temat historii, kultur i napięć jego ludów.
Podsumowanie ogólnej fabuły Dragon Age nie jest prostym zadaniem, ale starałem się stworzyć podstawowy przegląd każdej gry, najważniejszych wniosków i tego, co ustanawiają dla serii.
Dragon Age Początki
Dragon Age Origins wprowadza Plagę i Mroczne Pomioty, gdy wcielasz się w rolę Szarego Strażnika. Akcja rozgrywa się podczas piątej Plagi, a ty dołączasz do zakonu jako elf, krasnolud lub człowiek, w jednej z trzech klas: wojownik, mag lub łotrzyk. Gdy nagle zostajesz zdradzony przez Loghaina (Teryn, który służył pod królem) i pozostawiony na pewną śmierć w bitwie z Mrocznymi Pomiotami, to ty i twój towarzysz Alistair, ostatni pozostali Szarzy Strażnicy, musicie szukać pomocy w Fereldenie i walczyć z Plagą. Gdy Arcydemon zostanie pokonany, a Plaga pozornie stłumiona, gracz Strażnik staje się znany jako bohater Fereldanu.
Dragon Age 2
Dragon Age 2 opowiada historię Hawke’a i jego rodziny, którzy uciekają z domu Lothering do Kirkwall w wyniku Piątej Plagi. W mieście Hawke zyskuje na pozycji społecznej i zostaje wciągnięty w narastające napięcia między magami i templariuszami. Druga gra robi również o wiele więcej, aby ustanowić Qunari, co jest terminem obejmującym każdego, niezależnie od rasy, kto podąża za naukami i żyje według kodeksu Qun.
Dragon Age 2 wprowadza również Varrica Tethrisa, krasnoluda władającego kuszą, który słynie ze swojego opowiadania historii i pełni rolę narratora gry oraz towarzysza Hawke’a. Poprzez Varrica odkrywamy zepsutą moc Czerwonego Lyrium, które jest potężniejszą formą Lyrium, pomagającą wzmocnić więź maga z Pustką (więcej na ten temat poniżej), aby ukierunkować ich magię. Brat Varrica zostaje zepsuty przez bożka Czerwonego Lyrium, którego odkrywa w Głębokich Ścieżkach z Hawke’em. Bożek później trafia w ręce Rycerza Komandora Meredith, która również zostaje zepsuta przez Lyrium i staje się tyranem w prześladowaniu magów w Kirkwall. Hawke musi stawić jej czoła w ostatecznej walce z bossem, w której Meredith zostaje zamrożona w miejscu jako statua Lyrium.
W Dragon Age 2 DLC Legacy, Hawke po raz pierwszy spotyka Corypheusa w starożytnym więzieniu Warden. Uważany za starożytnego Magistra Tevinter, Hawke i towarzysze walczą i wierzą, że zabili Corypheusa pod koniec dodatku, tylko po to, aby pojawił się ponownie jako główny antagonista Dragon Age Inquisition.
Dragon Age Inkwizycja
Dragon Age Inquisition opowiada historię organizacji znanej jako Inkwizycja, która została założona w celu przywrócenia porządku w wyniku Wyłomu. Wyłom to rozdarcie w Zasłonie, które pozwala demonom wejść do świata z Pustki. Grywalny protagonista staje się Inkwizytorem po tym, jak przypadkowo otrzymuje znak na dłoni, który pozwala mu zapieczętować łzy na niebie. Varric powraca jako towarzysz wraz z kilkoma innymi członkami drużyny, w tym elfim magiem o imieniu Solas, który jest bardzo dobrze zorientowany w magii, elfach i Pustce, z własnymi silnymi poglądami na naturę zarówno duchów, jak i demonów. Inkwizytor wyrusza, aby zapieczętować Wyłom w niebie i powstrzymać Koryfeusza, który pragnie zostać bogiem, wchodząc do Pustki.
W dodatku Trespasser, którego akcja rozgrywa się kilka lat po wydarzeniach z Inkwizycji, zwołana zostaje rada Wywyższonych, która ma zadecydować o tym, czy Inkwizycja powinna kontynuować działalność, czy zostać rozwiązana — decyzja ta ostatecznie należy do gracza.
Później okazuje się, że Solas jest o wiele bardziej tajemniczy, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka, wraz z końcem Inkwizycji i dodatkiem Trespasser, ujawniającymi pewne ważne rewelacje na temat prawdziwej historii elfów. Solas jest odpowiedzialny za podniesienie Zasłony w celu powstrzymania bogów elfów znanych jako Evanuris. Tworząc Zasłonę, Solas zniszczył świat elfów, jaki kiedyś był, a teraz stara się przywrócić to, co zostało utracone. Czyniąc to, teraz zagraża Thedas, a tam wkroczy Straż Zasłony.
Seria została również wydana w książkach, komiksach i w takich tytułach jak Dragon Age Absolution – animowany serial Netflixa. Jeśli jesteś zainteresowany ciekawą lekturą i dodatkowym wprowadzeniem przed The Veilguard, polecam sprawdzić Tevinter Nights, które jest kompilacją serii opowiadań napisanych przez pisarzy z BioWare – jedno z nich rzuca światło na Lucanisa, jednego z nowych towarzyszy w nadchodzącej przygodzie.
Oś czasu Dragon Age
Akcje Dragon Age Origins, Dragon Age 2 i Dragon Age Inquisition rozgrywają się w Dragon Age, dziewiątym wieku kalendarza Zakonu – kalendarza najczęściej używanego w grze.
- Akcja Dragon Age Origins rozgrywa się w roku 9:30 Smoka, podczas piątej Plagi.
- Fabuła Dragon Age 2 rozpoczyna się również w czasie piątej Plagi, w roku 9:30 Smoka, i obejmuje okres około siedmiu lat, aż do roku 9:37 Smoka.
- Akcja Dragon Age Inquisition rozgrywa się kilka lat później w 9:41 Smoka.
- Akcja dodatku Dragon Age Trespasser rozgrywa się trzy lata później w dodatku 9:44 Dragon.
- Pojawiły się różne opinie na temat tego, kiedy w linii czasu ma się rozgrywać Dragon Age: The Veilguard. John Epler powiedział w wywiadzie, że nowa przygoda rozgrywa się dziewięć lat po Inkwizycji, podczas gdy Trick Weekes przypomniał, że może to być 9:52 Dragon, co umiejscawiałoby ją około 10 lat po wydarzeniach z poprzedniej. Obecnie panuje konsensus, że jest to około 9-10 lat.
Jeśli więc chcesz grać w gry po kolei, powinieneś postępować zgodnie z kolejnością ich wydania i zagrać w Dragon Age Origins, Dragon Age 2, a następnie w Dragon Age Inquisition. Ale jeśli chcesz zagrać tylko w jedną grę przed Dragon Age: The Veilguard, to polecam sprawdzić Inquisition jako dobry wstęp do tego, co ma nadejść.
Kluczowe frakcje, organizacje i grupy w Dragon Age
Jako fantasy RPG, świat Thedas jest pełen magii, demonów, duchów i nie tylko. Jeśli jesteś nowy w serii, może być pomocne poznanie niektórych głównych organizacji i grup odgrywających kluczowe role w świecie Dragon Age. Niektóre z tych grup są również powiązane z frakcjami tła, które można przydzielić Rook w Veilguard. Warto również zauważyć, że niektóre klasy i rasy są postrzegane inaczej w różnych częściach Thedas, co bez wątpienia będzie również widoczne w Veilguard, gdy zapuścimy się w nowe miejsca w północnych częściach świata. Nie martw się – może się to wydawać dużo, ale przydatne jest poznanie kluczowych graczy wszechświata przed zanurzeniem się w historię.
Kaplica:Jedna z głównych organizacji religijnych w południowych Thedas.
Magowie: Magia jest tematem spornym w Thedas. W południowych częściach Thedas, takich jak Ferelden, osoby wykazujące oznaki talentu magicznego są często obserwowane w tzw. Wieży Kręgu, ponieważ uważa się, że są bardziej podatne na opętanie przez demony i zamianę w obrzydliwości. W innych północnych częściach Thedas, takich jak Tevinter – który odwiedzimy po raz pierwszy w Veilguard – i Neverra, magowie zajmują stanowiska władzy (takie jak magistrowie w Tevinterze) lub mają wpływy polityczne.
Templariusze: Templariusze rozkazują pilnować i strzec magów, aby upewnić się, że nie staną się obrzydliwościami, i polują na magów znanych jako apostaci, którzy uciekają lub żyją poza kręgiem. Istnieje wiele napięć między magami i templariuszami, przy czym ci pierwsi są historycznie uciskani lub prześladowani za swoje magiczne talenty przez tych drugich.
Szarzy Strażnicy:Grupa wojowników dostrojonych do Pomiotów Mroku, których zadaniem jest walka z nimi i wykorzenienie Plagi poprzez pokonanie Arcydemona.
Wrony Antivańskie:Organizacja zabójców i szpiegów z Antivy, znana w całym Thedas.
Dalijczycy:Elfowie, którzy zazwyczaj prowadzą koczowniczy tryb życia, starają się zachować i chronić swoje dziedzictwo, a także odzyskać utraconą wiedzę elfów, którzy żyli przed nimi.
Wiedza o Dragon Age
Dzięki kilku ekscytującym szczegółom ujawnionym do tej pory na temat Dragon Age: The Veilguard, pojawiło się kilka wskazówek dotyczących fabuły, trochę wiedzy, którą może rozwinąć, i kilka interesujących smaczków, na które warto zwrócić uwagę. Poniżej znajdziesz kilka przydatnych perełek wiedzy, które, miejmy nadzieję, dadzą ci więcej kontekstu na to, co czeka cię w The Veilguard.
Zanikanie – Kraina lub świat duchowy, w którym mieszkają zarówno demony, jak i duchy. Magowie czerpią z zaniku dla swojej magii, a także tam odbywają się sny.
Zasłona – Bariera stworzona przez Solasa, by oddzielić świat śmiertelników od Pustki.
Eluwianie – Magiczne lustra, których niegdyś elfy używały do pokonywania odległości i komunikowania się.
Evanuris – Termin określający rzekomo elfich bogów. Sugeruje się również, że była to grupa potężnych magów, którzy zniewalali swój gatunek.
Fen’harel / Straszny Wilk: Fen’harel, znany również jako Dread Wolf, jest postacią z legendy elfów, kiedyś uważaną za boga-oszustów. Późniejszy dodatek Tresspasser ujawnił, że Fen’harel i Dread Wolf to pseudonimy nadane Solasowi przez Evanuris.
Elfy – W południowym Thedas elfy miejskie, które żyją w Alienage, są często źle traktowane, podczas gdy Dalijczycy żyją na ziemiach i starają się zachować swoje dziedzictwo i odzyskać wiedzę. Solas zmienił wszystko, co myśleliśmy, że wiedzą o swojej historii pod koniec Inkwizycji. Mówi się, że świat elfów, który istniał wcześniej, był krainą, w której duchy i ludzie żyli w harmonii, a magia przychodziła naturalnie. Elfy żyły również dłużej jako postacie niemal nieśmiertelne.
Mroczne Pomioty: Uważane za jedno z największych zagrożeń w Thedas, Darkspawn to istoty, które zostały skażone i rozprzestrzeniły swoje skażenie na ziemiach w tym, co znane jest jako Blight. Pochodzenie Blight i skażonych stworzeń jest nadal w pewnym stopniu tajemnicą, ale sugeruje się, że mają powiązania ze śpiącymi Starymi Bogami Thedas.
Arcydemon: Uważa się, że to Starzy Bogowie, którzy przebudzili się i zostali skażeni przez pomioty mroku.
Ten przegląd powinien przybliżyć ci najważniejsze informacje na temat serii Dragon Age: The Veilguard.
Więcej informacji na temat Dragon Age The Veilguard znajdziesz na naszej stronie Dragon Age: The Veilguard Big Preview hub.