Nintendo i The Pokemon Company złożyły pozew o naruszenie patentu przeciwko twórcy Palworld, Pocketpair, i chociaż nie ma jeszcze publicznego potwierdzenia szczegółów pozwu, wygląda na to, że jego sednem może być patent Pokeball z 2021 r. A sądząc po wynikach najsłynniejszego patentu na mechanikę gry wideo, ten może zmienić RPG-i o kolekcjonowaniu potworów na dziesięciolecia.
Podczas gdy Palworld początkowo znalazł się pod ścisłą obserwacją ze względu na podobieństwa projektów stworzeń do różnych Pokemonów, wydaje się, że Nintendo zrezygnowało z tej linii ataku w tym pozwie patentowym. Gdyby Nintendo martwiło się o to, jak wyglądają Pals, prawdopodobnie byłby to pozew o naruszenie praw autorskich. Pozew patentowy sugeruje, że Nintendo ma wyłączne prawa do niektórych mechanizmów gry, które pojawiają się w Palworld, ale wydawca nie sprecyzował, co obejmują te patenty.
Jak Wielokąt donosi, że Nintendo złożyło wniosek patentowy na mechanikę Pokeball w 2021 r. Mówiąc bardziej technicznie, obejmuje to celowanie i rzucanie przedmiotem, aby złapać postać na polu, a następnie celowanie i rzucanie przedmiotem, aby wysłać to stworzenie do walki. Jest to oczywiście bardzo podobne do sposobu łapania Pals w Palworld.
Patent wydaje się dotyczyć konkretnie rzucania przedmiotu w „wirtualną przestrzeń” ala nowoczesne tytuły takie jak Pokemon Legends: Arceus (lub, ponownie, Palworld), w odróżnieniu od używania tego przedmiotu w bitwie turowej jak w starych grach Pokemon. To może wyjaśniać, dlaczego Nintendo złożyło ten patent w grudniu 2021 r., około miesiąca przed premierą Legends: Arceus, a nie w poprzednich dekadach.
Wniosek patentowy został ostatecznie przyznany Nintendo w Japonii w grudniu 2023 r., co miało miejsce, co ciekawe, miesiąc przed premierą Palworld. Status patentu jest nadal w toku w USA, ale jego japoński status jest prawdopodobnie ważniejszy, biorąc pod uwagę, że samo Pocketpair jest japońskim studiem.
Powtarzam, ponieważ zdaję sobie sprawę, że to było mylące… Nintendo i The Pokemon złożyły wniosek o ten patent w 2021 r. i zabezpieczyły go w Japonii w 2023 r. Wniosek jest nadal rozpatrywany w USA. @sweetpotatoes ma dobrą historię na ten temat: https://t.co/ZIhquVwfYT20 września 2024 r.
Nintendo ponownie nie potwierdziło, czy patent na Pokeball jest częścią pozwu i twierdzi, że wiele patenty zostały naruszone, ale trudno wyobrazić sobie świat, w którym nie byłoby to częścią postępowania sądowego. Jeśli Nintendo będzie w stanie skutecznie obronić swoje wyłączne prawa do tej mechaniki gry, historia pokazuje, że może to mieć duży wpływ na inne gry w przyszłości.
Najbardziej znanym przykładem patentu na mechanikę gry jest Patent Namco z 1995 r. w minigrach podczas ekranów ładowania. Na początku istnienia PS1, gdy rodzące się medium CD wprowadzało graczy konsolowych w koszmar wydłużonych czasów ładowania, Namco zaczęło dołączać zmniejszone wersje swoich klasycznych gier zręcznościowych, aby pomóc graczom zabić czas podczas oczekiwania na załadowanie ich ówczesnych, nowoczesnych gier.
Pomysł Namco był sprytny, ale patent firmy oznaczał, że żaden inny deweloper nie mógł stworzyć minigry na ekranie ładowania, dopóki patent nie wygasł w 2015 r. Niektórzy omijali ten problem, wprowadzając grywalne obszary treningowe i rozgrzewkowe, aby wypełnić czas ładowania, ale niewiele studiów było skłonnych bezpośrednio przetestować, jak poważnie Namco jest skłonne bronić tego patentu.
Inny, bardziej współczesny przykład pochodzi z opatentowanego systemu Nemesis w Śródziemiu: Cieniu Mordoru – zapadającej w pamięć funkcji, która wydawała się oczywistą inspiracją dla innych gier. Jednak patent ten sprawił, że żadne duże studio nawet nie próbowało. Bez względu na wynik tego pozwu Palworld, łatwo sobie wyobrazić świat, w którym każda przyszłość gry RPG polegającej na kolekcjonowaniu stworzeń może wymagać bardzo uważaj, w jaki sposób pozwolą ci złapać te potwory.
Nintendo z pewnością nie jest firmą, która boi się bronić swoich praw, a jej własne patenty już zmieniły bieg branży gier na inne sposoby. „To dlatego Xbox miał Kinecta, a kontroler gestów Sony używa kamery; ponieważ Nintendo miało naprawdę silny zestaw patentów na kontrolery poruszające się w przestrzeni” — mówi były prawnik Pokemon Company Don McGowan Plik gry. „Nintendo to firma, która rozumie wartość tego, że ich gry wydają się być zintegrowane z konsolą, ponieważ w głębi duszy są firmą elektroniki użytkowej. Istnieją, aby sprzedawać ci rzeczy. Więc ich gry są zaprojektowane tak, aby wykorzystać funkcje ich rzeczy. Czy to dobrze? Cóż, to dobrze dla Nintendo”.
„Nintendo poczuło się zagrożone” sukcesem sprzedaży Palworld i ekspansją anime, mówi analityk: „Ten pozew nigdy by się nie wydarzył, gdyby Palworld miał 500 użytkowników dziennie”.