Koszt produkcji Concordu wynosi podobno 400 milionów dolarów, co oznacza „największą stratę w historii” Sony

Concord, pierwszoosobowa gra wieloosobowa Sony, została wydana 23 sierpnia na PS5 i PC, ale nie przyciągnęła graczy za sprawą strzelanki 5v5 w stylu Overwatch. Po żałosnej liczbie graczy na Steamie i słabej sprzedaży, właściciel PlayStation wyłączył Concord 6 września i zwrócił pieniądze wszystkim graczom, którzy kupili grę. Po dwóch tygodniach gry strzelanka online, która spędziła lata w fazie rozwoju i miała być dużym zakładem Sony na usługi na żywo, okazała się ogromną porażką komercyjną. Nowe twierdzenie osoby z branży rzuciło jednak nieco światła na to, jak wielką klapą była Concord dla Sony.

Koszt rozwoju Concord

W podcaście Sacred Symbols, Colin Moriarty, insider branży, powołując się na źródło, które twierdziło, że pracowało nad Concord, powiedział, że koszt produkcji gry wyniósł 400 milionów dolarów (około 3341 crore rupii). Powiedział również, że gra była wewnętrznie nazywana „przyszłością PlayStation”, a Sony uważało, że gra ma potencjał, by stać się franczyzą podobną do Gwiezdnych wojen.

„Powodem, dla którego chciałem o tym porozmawiać, [Concord] ponieważ niektóre założenia, które poczyniłem na temat gry, były całkowicie błędne, jeśli chodzi o to, ile kosztowała i ile Sony na niej straciło”, powiedział Moriarty w podcaście w zeszłym tygodniu. „Concord kosztował około 400 milionów dolarów”, dodał.

Zgłoszona strata Sony

Jest jednak mało prawdopodobne, aby Sony pokryło całość tych kosztów. Według Moriarty’ego około 200 milionów dolarów (około 1670 crore rupii) zostało już wydanych na rozwój Concord, gdy gra weszła w fazę alfa około pierwszego kwartału 2023 roku. Nie jest jasne, jaka część kosztów rozwoju pochodziła od Sony, zanim firma nabyty Deweloper Concord, Firewalk Studios, przejął go od poprzedniego właściciela, UnlikelyMonsters, w kwietniu 2023 r.

Według źródła Moriarty’ego, Sony wydało po tym czasie dodatkowe 200 milionów dolarów na grę, co zwiększyło całkowity koszt rozwoju do około 400 milionów dolarów. Twierdził, że w fazie alfa Concord był w „śmiesznym stanie”, a zatem Sony musiało wydać dodatkowe 200 milionów dolarów, aby doprowadzić grę do etapu „minimalnego produktu wykonalnego”.

Moriarty twierdził również, że Concord stanowił „największą stratę Sony w historii gier”, biorąc pod uwagę, że firma pokryła większość budżetu wynoszącego 400 milionów dolarów. „To największa gra, jaką Sony kiedykolwiek wydało pod względem budżetowym, zarówno jako pierwsza, jak i druga strona” — powiedział. „Niech to dotrze do Ciebie”.

Wewnętrzne problemy Concord

Podcast zagłębił się także w przyczyny kolosalnej porażki Concord. Według źródła gra była „projektem podobnym do Gwiezdnych Wojen” dla Sony i była określana jako „przyszłość PlayStation”. Warto zauważyć, że japońska firma, tradycyjnie znana z gier dla jednego gracza skupionych na narracji, w ciągu ostatnich kilku lat poczyniła duże kroki w kierunku tytułów usług na żywo; wiele z tych wysiłków zostało cofniętych po niepowodzeniach, gdy Sony podobno zmniejszając o połowę liczbę gier na żywo, których uruchomienie zaplanowano na marzec 2026 r.

W podcaście Moriarty powiedział również, że w Firewalk panowała „toksyczna pozytywność” w stosunku do gry, gdzie ludziom nie wolno było wypowiadać się przeciwko niej ani krytykować aspektów rozwoju wewnętrznie. Dodał również, że gra była promowana wewnętrznie przez Hermena Hulsta, CEO Sony Interactive Entertainment Studio Business Group.

Sony nie podało żadnych szczegółów na temat katastrofalnej premiery Concord, firma nie potwierdziła ani nie zaprzeczyła doniesieniom o budżecie gry. Concord przestał działać 6 września po słabej sprzedaży i znikomej liczbie graczy po premierze. Sony potwierdziło, że wszelka sprzedaż gry zostanie wstrzymana, a gracze, którzy kupili grę na PS5 lub PC, otrzymają pełny zwrot pieniędzy. Hero shooter nie jest już dostępny do kupienia w PlayStation Store ani sklepach na PC, takich jak Steam i Epic Games Store.

W zeszłym tygodniu, raport twierdził, że dyrektor gry Concord, Ryan Ellis, zrezygnuje ze swojego stanowiska i przejdzie do roli drugoplanowej.

Concord został wydany na PS5 i PC 23 sierpnia z ceną 40 USD i nie przyciągnął wystarczającej liczby graczy. Liczba graczy grających jednocześnie na Steamie osiągnęła szczyt 697, a raporty szacują, że sprzedano około 25 000 egzemplarzy na PS5 i PC.



Zrodlo