Intel rzekomo stracił kontrakt Sony na układ PlayStation 6 na rzecz AMD

Według trzech źródeł mających wiedzę o wydarzeniach, firma Intel straciła kontrakt na zaprojektowanie i wyprodukowanie układu PlayStation 6 dla Sony w 2022 r., co poważnie utrudniło jej rozwój w zakresie produkcji kontraktowej.

Jak podają dwa źródła, wysiłki firmy Intel zmierzające do wygrania przetargu na dostawę projektu układu scalonego PlayStation 6 oraz na przejęcie przez nią roli producenta kontraktowego firmy Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. miały przynieść firmie miliardy dolarów przychodu i umożliwić produkcję tysięcy płytek krzemowych miesięcznie.

Intel i AMD były dwoma ostatnimi konkurentami w procesie przetargowym.

Zdobycie rynku projektowania układów scalonych do Sony PlayStation 6 byłoby zwycięstwem segmentu projektowego firmy Intel, a także równoznaczne z sukcesem dla jej działalności w zakresie produkcji kontraktowej, czyli odlewni, która stanowiła centralny punkt planu naprawy firmy opracowanego przez prezesa firmy Intel, Pata Gelsingera.

Gelsinger ogłosił plany Intela dotyczące utworzenia jednostki odlewniczej w 2021 r. i oficjalnie uruchomił ją na wydarzeniu w San Jose w Kalifornii w lutym tego roku. Umowa dotycząca układów PlayStation miała swój początek w segmencie projektowym Intela, ale byłaby dobrodziejstwem dla wyników finansowych działalności odlewniczej po tegorocznym oddzieleniu.

Szczegóły rozmów i to, w jaki sposób Intel stracił kontrakt na niezapowiedzianą jeszcze konsolę do gier nowej generacji od Sony, zostały tutaj po raz pierwszy opublikowane.

Zazwyczaj konsole Sony sprzedają się w ilości ponad 100 milionów sztuk w ciągu pół dekady. Dla projektanta chipów, biznes konsolowy przynosi niższy zysk niż marże brutto przekraczające 50 procent dla produktów takich jak chipy sztucznej inteligencji, ale mimo to stanowi stabilny biznes, który może czerpać zyski z technologii, którą firma już opracowała. Biznes Sony mógł również pomóc w rozwoju działalności produkcyjnej kontraktowej Intela, która obecnie ma problemy ze znalezieniem dużych nowych klientów.

Spór o to, ile zysku Intel miał uzyskać z każdego chipa sprzedanego japońskiemu gigantowi elektronicznemu, uniemożliwił Intelowi ustalenie ceny z Sony, według dwóch źródeł. Zamiast tego, rywal AMD zdobył kontrakt poprzez konkurencyjny proces przetargowy, który wyeliminował innych, takich jak Broadcom, aż pozostali tylko Intel i AMD.

Rozmowy między Sony i Intelem trwały w 2022 r. miesiącami i obejmowały spotkania prezesów obu firm, kilkudziesięciu inżynierów i kadry kierowniczej.

W odpowiedzi na doniesienia agencji Reuters o rozmowach na temat PlayStation 6 i niepowodzeniu Intela w wygraniu przetargu, rzecznik Intela powiedział: „Zdecydowanie nie zgadzamy się z tą charakterystyką, ale nie zamierzamy komentować żadnych bieżących ani potencjalnych rozmów z klientami. Mamy bardzo zdrową bazę klientów zarówno w naszym produkcie, jak i w odlewni, i jesteśmy całkowicie skupieni na innowacjach, aby sprostać ich potrzebom”.

Sony i Broadcom nie odpowiedziały na prośby o komentarz. AMD odmówiło komentarza.

Wsteczna kompatybilność

Obecna generacja konsol PlayStation firmy Sony jest napędzana przez specjalnie zaprojektowane układy scalone, realizowane na podstawie umowy z AMD.

Sony ogłosiło PlayStation 5 Pro w zeszłym tygodniu, ale nie ujawniło jeszcze następnej generacji. Kilka lat po premierze w 2020 r. Sony poinformowało, że sprzedało 20,8 mln systemów PlayStation 5 pierwszej generacji w roku fiskalnym 2023.

Podobnie jak duże firmy technologiczne, takie jak Google i Amazon, polegają na zewnętrznych dostawcach, którzy pomagają im projektować i produkować niestandardowe układy AI, tak Sony polega na doświadczonych wykonawcach projektów, którzy tworzą procesory dla swoich systemów.

Projekty układów konsoli zazwyczaj starają się zapewnić zgodność ze starszymi wersjami systemu, aby umożliwić użytkownikom uruchamianie starszych gier na nowym sprzęcie. Przejście z AMD, które wyprodukowało układ PlayStation 5, na Intela groziłoby wsteczną kompatybilnością, co było przedmiotem dyskusji między inżynierami i dyrektorami Intela i Sony, podały źródła.

Zapewnienie wstecznej kompatybilności z poprzednimi wersjami PlayStation byłoby kosztowne i wymagałoby zasobów inżynieryjnych. Umożliwienie użytkownikom PlayStation grania w gry, które kupili na starsze systemy, to funkcja, którą Sony często uwzględnia w systemach nowej generacji.

Po tym, jak przegapił pierwszą falę boomu AI zdominowanego przez Nvidię i AMD, Intel poinformował o katastrofalnym drugim kwartale w sierpniu. Intel ogłosił plany zwolnienia 15 procent siły roboczej, aby zaoszczędzić 10 miliardów dolarów (około 83 843 crore rupii) i przygotował plan zmniejszenia wydatków kapitałowych na rozbudowę fabryk, co było kamieniem węgielnym strategii odlewni.

Szukamy Klienta Marquee

Nagłe odejście Lip-Bu Tan, prominentnego członka zarządu, z powodu różnic w przyszłości Intela, zwiększyło wyzwania dla firmy, ponieważ Gelsinger i inni dyrektorzy Intela przedstawili plany zarządowi na spotkaniu w zeszłym tygodniu, jak podają liczne źródła. Reuters poinformował na początku tego miesiąca o planowanym posiedzeniu zarządu, powołując się na źródło zaznajomione z dyskusjami zarządu.

Potencjalne plany obejmują pomysły na to, jak odciąć biznesy, których Intel nie może już sobie pozwolić prowadzić, podał Reuters. Oczekuje się również, że dyrektorzy będą debatować nad przyszłością jednostki programowalnych chipów Intela Altera, w tym potencjalną sprzedażą i ekspansją produkcyjną w Niemczech.

Intel podzielił swoje operacje projektowe i produkcyjne pod rządami Gelsingera i raportował wyniki finansowe oddzielnie od pierwszego kwartału kalendarzowego tego roku. W kwietniu firma ujawniła 7 miliardów dolarów strat operacyjnych dla przedsiębiorstw produkcyjnych.

Intel ma problemy ze znalezieniem głównego klienta, o którym może publicznie mówić w kontekście pierwszego procesu produkcyjnego, znanego jako 18A, otwartego dla innych firm. Gdyby Intel wygrał układ PlayStation 6, mógłby zajmować swoją jednostkę odlewniczą przez ponad pięć lat, powiedziały dwa źródła.

Według wewnętrznych prognoz Intela, dział konsol Sony mógł wpompować około 30 miliardów dolarów (około 2 51 529 crore rupii) do Intela w trakcie trwania umowy, jak twierdzą dwa źródła. PlayStation 2 sprzedało się w liczbie około 150 milionów sztuk od premiery w 2000 roku.

Jak twierdzą dwa źródła, długoterminowy kontrakt z Sony pomógłby przyciągnąć nowych, dużych klientów do firmy Intel zajmującej się produkcją kontraktową, gdyż Intel nadal ma problemy z przyciągnięciem klientów do swojego zaawansowanego procesu 18A.

© Thomson Reuters 2024

(Ta historia nie była edytowana przez zespół NDTV i została wygenerowana automatycznie na podstawie kanału informacyjnego.)

Zrodlo