Jestem w laboratorium na Uniwersytecie Stanforda, żeby zobaczyć parę całkiem normalnie wyglądających okularów. Dzięki przełomowym odkryciom naukowców w dziedzinie technologii wyświetlania okulary te mogą reprezentować przyszłość zestawów słuchawkowych VR i AR.

Kierowany przez profesora nadzwyczajnego Gordona Wetzsteina zespół ds Laboratorium obrazowania obliczeniowego Stanforda zaprojektował sposób wyświetlania ruchomych obrazów 3D generowanych przez sztuczną inteligencję na czymś, co wygląda na standardowe obiektywy. Przełom koncentruje się na tym, co zespół nazywa: a nanofotoniczny falowód metapowierzchniowy (falowód zasadniczo będący kawałkiem szkła). Obejrzyj powyższy film, aby zobaczyć, jak wyglądają te obrazy.

„To fantazyjne określenie, gdy mówimy, że w szklanej powierzchni znajduje się kilka maleńkich elementów optycznych, które pomagają kierować światło do i z falowodu”. Wetzstein powiedział CNET.

p1022283-1

Prototyp kompaktowych okularów rozszerzonej rzeczywistości.

Johna Kima/CNET

Chociaż nie mogę przymierzyć prototypu, wolno mi trzymać okulary przymocowane do modelowej ludzkiej głowy. Łącznie okulary i model ważą około pół funta, czyli mniej niż połowę wagi Apple Vision Pro. (Żeby było jasne, Vision Pro to zestaw słuchawkowy do rzeczywistości mieszanej, który wykorzystuje kamery, aby pokazać użytkownikowi prawdziwy świat na ekranie przed jego oczami.)

Inną kluczową cechą zestawu słuchawkowego Stanforda jest to, że wyświetla obrazy w sposób stereoskopowy. Oznacza to, że każde oko widzi nieco inny obraz, co wynika z nieco innych kątów i odległości. W ten sposób Twoje oko jest przyzwyczajone do przetwarzania obrazów w świecie rzeczywistym. Dostępne na rynku zestawy słuchawkowe, takie jak Vision Pro lub Meta Quest 3, wyświetlają pojedynczy obraz na jednym ekranie, co jest jednym z powodów, dla których obrazy nie wyglądają całkowicie naturalnie.

Podświetlany falowód Arglasses Podświetlany falowód Arglasses

Falowód oświetlony laserem.

Andrzej Brodhead

„Myślimy o zapewnieniu percepcyjnie realistycznych wrażeń, które są bardzo podobne do prawdziwego świata”. powiedział Wetzstein. „A wizja polega na skierowaniu się w stronę czegoś, czego nie da się odróżnić od prawdziwego obiektu”.

Chociaż VR i AR są na ogół kojarzone z grami i rozrywką, potencjalne zastosowania tego typu technologii wykraczają daleko poza te obszary. „Można sobie wyobrazić chirurga noszącego takie okulary, aby zaplanować delikatną lub złożoną operację, albo mechanika samolotowego, który używa ich do nauki pracy na najnowszym silniku odrzutowym” – powiedział Manu Gopakumar, doktorant, który pomógł zaprojektować i zbudować prototyp.

Model nie został jeszcze przetestowany na ludzkich oczach, ale Wetzstein twierdzi, że byłby to jeden z kolejnych kroków, wraz ze zwiększeniem kompaktowych rozmiarów i energooszczędności okularów.



Zrodlo