Okuama: Nic nie zastąpi pokojowego współistnienia – Francis Ewherido

W tygodniu gubernator stanu Delta, starszy szeryf Oborevwori; członkowie Komitetu obozu Ewu dla przesiedleńców z Okuamy i niektórzy przywódcy społeczności Okuama odbyli bardzo owocne spotkanie w Asabie, stolicy stanu Delta.

Jak pamiętacie, Okuama to społeczność w Królestwie Ewu w Ughelli South LGA w stanie Delta, która została zniszczona i zrównana z ziemią przez armię w następstwie zabicia 17 oficerów i żołnierzy w okolicznościach, które nadal są przedmiotem śledztwa i dochodzenia.

Mieszkańcy Okuamy niechętnie tymczasowo przeprowadzają się do obozu dla wewnętrznie przesiedlonych w Ewu-Otor z powodu plotek, że ich ziemia zostanie przejęta. Innym czynnikiem była demonstracja kobiet z Okoloby, że mieszkańcom Okuamy nie należy pozwalać na powrót do Okuamy, lecz powinni zostać przesiedleni do Ewu!

Wtrącę tylko, że mieszkańcy Okuamy nie potrzebują niczyjej zgody, aby wrócić do domu swoich przodków po wycofaniu się armii ze społeczności. W rzeczywistości niektórzy z nich już wrócili, mieszkając w ruinach tego, co zwykli nazywać domami.

Podczas spotkania gubernator Oborevwori rozwiał obawy mieszkańców Okuamy. W oparciu o zapewnienia gubernatora złożone ich przywódcom i wyjaśnienia dotyczące pewnych dezinformacji, które uprzątnęła komisja dla osób wewnętrznie przesiedlonych, niektórzy mieszkańcy Okuamy zaczęli przenosić się do obozu dla wewnętrznie przesiedlonych w zeszły poniedziałek.

Kiedy w poniedziałek rano zadzwoniłem do obozu, usłyszałem w tle rozmowy wielu osób, a członek komitetu, z którym rozmawiałem, potwierdził, że byli to mieszkańcy Okuamy. Obóz teraz w pełni ożył. Komisja codziennie zajmuje się wyzwaniami, które pojawiają się w takich obozach dla wewnętrznie przesiedlonych.

Gubernator zapewnił także przywódców Okuamy, że odbudowa Okuamy rozpocznie się w tym miesiącu od odbudowy ośrodka zdrowia i szkoły podstawowej. Ktoś zapytał mnie, co z domami mieszkańców Okuamy. Wojewoda nie podał szczegółów. Mówił o rozpoczęciu od odbudowy szkoły podstawowej i ośrodka zdrowia w Okuama, ale zdrowy rozsądek podpowiada mi, że jeśli odbuduje się szkołę i ośrodek zdrowia, trzeba będzie także odbudować domy, ponieważ ludzie nie będą pochodzić z Ewu obozu dla osób wewnętrznie przesiedlonych, aby uzyskać opiekę zdrowotną w ośrodku zdrowia, a uczniowie z obozu dla przesiedleńców Ewu nie będą uczęszczać do szkoły w Okuama. Odległość i logistyka sprawiają, że jest to niemożliwe.

Sugeruję, aby rekonstrukcja miała określone ramy czasowe: między innymi uprzątnięcie gruzu, budowę szkoły i ośrodka zdrowia, domów prywatnych. Odpowiednie organy rządowe i ludzie z Okuamy mogą dopracować szczegóły. Niezależnie od tego, co będzie potrzebne, szkoła powinna być gotowa do września, aby uczniowie mogli wznowić w niej zajęcia w roku szkolnym 2024/2025.

To powiedziawszy, niepokojące wydarzenie miało miejsce wcześniej. Niektóre kobiety z Okoloby poszły na demonstrację, że mieszkańcy Okuamy nie powinni wracać do Okuamy, ale powinni zostać przesiedleni do Ewu. Dlaczego? Ta demonstracja wygląda mi na coś sponsorowanego, na rękę Ezawa i głos Jakuba. Demonstranci zarzucali, że mieszkańcy Okuamy są najemcami.

Jako mieszkaniec Ewu nigdy wcześniej tego nie słyszałem. Okuama była społecznością w Królestwie Ewu, odkąd pamiętali ludzie Ewu, z którymi rozmawiałem. Niektórzy mają przodków ze strony matki, którzy pochodzili z Okuamy. Zadzwoniłem do mojej 90-letniej mamy, która dorastała w Ewu. Powiedziała, że ​​dorastała, aby poznać społeczność Okuama. Pierwszy biskup diecezji Benin (Wspólnota Anglikańska), biskup Agori Iwe, członek Królestwa Ewu, pochodzi z Okuamy.

Udokumentowana historia głosi, że urodził się w Okuamie w królestwie Ewu w 1906 roku, gdzie również w młodym wieku przyjął wiarę anglikańską. Rdzenni mieszkańcy Ewu-Otor i Okuama, z którymi rozmawiałem, nie przypominają sobie żadnej ustnej historii, w której Okuama był dzierżawcą Okoloby lub kogokolwiek innego. Skąd wzięła się historia tych kobiet, głównie poniżej 60. roku życia. Gdzie jest udokumentowany dowód: pokwitowanie zapłaty czynszu, umowa najmu, traktat lub inny dokument potwierdzający? Nie jestem historykiem i nie będę się zagłębiał w to, o czym mam ograniczoną wiedzę, ale niech ci, którzy rzekną, wykażą się legalnie i zgodnie z prawem. Ale zastanawiam się, czy to jest teraz najważniejsza kwestia.

Inna grupa Ijaw sprzeciwiła się odbudowie szkoły i ośrodka zdrowia w Okuamie. Twierdzili, że rząd powinien był najpierw zaprosić mieszkańców Okoloby do dyskusji. Wszyscy pragniemy pokoju na tej osi i nie ma nic złego w tym, że rząd angażuje również mieszkańców Okoloby w znalezienie trwałego pokojowego rozwiązania, ale nie może wiązać takich zobowiązań z odbudową szkoły i ośrodka zdrowia w Okuama.

Czy dzieci w wieku szkolnym w Okuamie powinny pozostać w domu, a mieszkańcy Okuamy powinni umierać z powodu chorób, którym można zapobiegać i które można wyleczyć, do czasu spotkania mieszkańców Okoloby z rządem? Wszystkie działania mogą być prowadzone jednocześnie. Mieszkańcy Okuamy mają traumę. Jeśli nie możesz im współczuć, przynajmniej pozwól im być. Ledwie żołnierze opuścili Okuamę, ludność z sąsiednich gmin rzekomo wkroczyła, aby ukraść resztki tego, co uniknęło zniszczenia, a co zostało częściowo zniszczone. Mieszkańcy Okuamy twierdzili również, że ich plony zostały zebrane i skradzione.

Radzę wszystkim przywódcom społeczności, aby byli bardzo ostrożni i przemyśleli konsekwencje swoich wypowiedzi i działań. Te społeczności nadrzeczne zamieszkują zwykli mieszkańcy, zajmujący się rolnictwem i rybołówstwem. Przez lata mieszkali razem i zawierali małżeństwa. Powiedziano mi, że matka monarchy jednej z sąsiednich gmin Ijaw pochodzi z Okuamy. Po co siać ziarno niezgody między tymi ludźmi z powodów osobistych?

Urhobos, Ijaws, Isokos i Itekiri to powiązane ze sobą grupy etniczne. Małżeństwa mieszane i życie między społecznościami nie ograniczają się tylko do Okuamy i Okoloby, ale w całym stanie Delta. Jestem Urhobo z Królestwa Ewu, ale mam powiązania z Isoko (Enwhe i Olomoro). Pamiętam czasy, kiedy krewni mojego ojca, którego rodzice wyemigrowali z Okpare w Olomu, w królestwie Urhobo, przyjechali z wizytą do nas w Ozoro, w siedzibie Isoko North LGA, z dumą obwieszczali mojego ojca jako „omo mi”, czyli nasz syn) .

Moja prababcia ze strony matki pochodzi z Enwhe, a moi kuzyni ze strony ojca pochodzą z Enwhe. Niektórzy z moich siostrzeńców i siostrzenic to częściowo Ijaw, Itekiri i Isoko. Tak naprawdę, rodzinne miasto dziadka ze strony matki moich siostrzeńców, którym jest Ijaw, jest blisko Okuamy! Kiedy więc omawiam kwestie międzyetniczne, zachowuję ostrożność jak ktoś, kto próbuje zabić muchę tse-tse, która przysiadła mu na mosznie. Postępujmy wszyscy ostrożnie, proszę.

Idąc dalej, powtarzam, że rząd stanowy powinien właściwie wytyczyć granicę między Okuamą a Okolobą. Okuama jest w Ugheli South LGA, a Okoloba w Bomadi LGA. Należy nakłonić obie społeczności do podpisania nowego porozumienia, w którym zobowiążą się do pokojowego współistnienia. Wcześniejsze porozumienie nie zadziałało.

Zarówno mieszkańcy Okuamy, jak i Okoloby powinni zdać sobie sprawę, że oboje są bezbronni we wrogim środowisku i byliby szczęśliwi w spokojnym otoczeniu. Obydwa korzystają z tej samej rzeki Forcados i przechodzą przez swoje terytorium, w zależności od tego, dokąd zmierzają lub skąd przychodzą. Rozwiązanie jest tylko jedno: pokojowe współistnienie. W przypadku nieporozumień powinni szukać środków zgodnych z prawem, a nie brać prawa w swoje ręce.

Wzięcie prawa w swoje ręce najwyraźniej nie zadziałało i nigdy nie zadziała. Połóżmy kres bezsensownej utracie życia. Niech zwycięży rozsądek.

Zrodlo