17 lat po premierze Wii Play, kolekcji minigier Nintendo, którą fani najczęściej wspominają jako „tę, która nie jest tak dobra jak Wii Sports”, nikomu nie udało się oddać idealnego strzału w grze w bilard 9-bilami. Speedrunners w końcu to zmienili, ale dopiero po dekompilacji kodu gry w celu zbudowania narzędzia, które w końcu mogłoby posortować miliony możliwości, aby znaleźć jeden magiczny kąt.
Wii Play ma solidną społeczność speedruerów, która istnieje już od lat, a przejście gry w bilard tak szybko, jak to możliwe, oznacza próbę zatopienia jak największej liczby piłek jednym strzałem. Jeśli grasz szybko w 9-bil, idealnym rozwiązaniem byłoby zatopienie każdej piłki w rzucie na przerwę, ale na początku tego roku najlepszym osiągnięciem, jakie kiedykolwiek udało się komukolwiek, było wbicie siedmiu piłek w przerwie – coś, co zdarzyło się to tylko cztery razy w historii sceny speedrunningu w grze.
A wideo z Wii Play Runner cyndifusic szczegółowo opisał problem w lutym. Nigdy nie zdarzyło się, żeby dwa break-shoty rozegrały się w ten sam sposób i pomimo lat wysiłków społeczności speedrunowej Wii Play, nikt nie był w stanie zrozumieć, dlaczego. To znaczy nikt, dopóki cyndifusic nie współpracował z programistą o imieniu Kiwi, aby zdemontować kod gry i dowiedzieć się, dlaczego, do cholery, tak trudno jest uzyskać idealną przerwę.
Razem odkryli, że kod umieszczający kule na stole w bardzo subtelny sposób losowo losuje ich położenie. Zmiana jest na tyle subtelna, że nie da się jej dostrzec pod domyślnym kątem kamery w grze, ale wystarczy, aby żadne dwie przerwy nie były dokładnie takie same. Po zhakowaniu gry w celu zablokowania randomizacji, cyndifusic i kiwi zdołali dwukrotnie trafić ten sam strzał w bilard Wii Play – po raz pierwszy w historii gry.
ten zrzut ekranu jest punktem zwrotnym w czasie. po raz pierwszy w historii Wii Play dwukrotnie udało nam się trafić w tę samą grę w bilard. nawet nie dwa razy z rzędu, w ogóle dwa razy. pic.twitter.com/dik61KDemp23 stycznia 2024 r
Już samo to było osiągnięciem, ale gracze poszukujący idealnego strzału nadal musieli określić dokładny zestaw warunków – lokalizację piłki, pozycję kursora itd. – które umożliwiłyby oddanie idealnego strzału. O ile społeczność mogła stwierdzić, jedynym sposobem na osiągnięcie tego byłoby zbudowanie narzędzia wykorzystującego brutalną siłę, które może wypróbować każdą odmianę strzału, przeglądając miliony możliwości. A z tyłu głowy wszystkich pojawia się perspektywa, że może nastąpić idealna przerwa dosłownie niemożliwe.
Inny członek społeczności, ElectrifiedStrawberry, zbudował narzędzie umożliwiające możliwie najskuteczniejsze przetestowanie tych możliwości. I 1 czerwca, zaledwie kilka miesięcy po rozpoczęciu tych wysiłków, w końcu się to udało. Legendarna 9-break stało się realne.
Wszystko to oczywiście dotyczy speedrunów wspomaganych narzędziami. Uzyskanie dokładnych parametrów niezbędnych do wykonania 9-breaka na niezmodyfikowanej konsoli, mając jedynie rękę na pilocie Wii, oznaczałoby „uderzenie piorunem po wygranej na loterii podczas bycia świadkiem zaćmienia słońca” na poziomie nieprawdopodobieństwa. Jednak połączone wysiłki społeczności speedrunningowej przynajmniej usunęły z gry odrobinę tajemniczości.
Jakie tajemnice wciąż pozostają wśród najlepsze gry na Wii cały czas?