Podpalacz Alexa Garlanda “Wojna domowa” jest teraz wyświetlany w kinach i z pewnością wzbudzi zainteresowanie ludzi.
Film przedstawia niedaleką przyszłość, w której Ameryka jest uwikłana w kolejną wojnę domową, tym razem z wieloma sukcesjonistycznymi frakcjami (na czele z koalicją Teksasu i Kalifornii znaną jako Siły Zachodnie) walczącymi z tyrańskim prezydentem Stanów Zjednoczonych.
Film opowiada o grupie dziennikarzy (Kirsten Dunst, Wagner Moura, Cailee Spaeny i Stephen McKinley Henderson), którzy podróżują z Nowego Jorku do Waszyngtonu, próbując udokumentować upadek Białego Domu i uzyskać wywiad z faszystowskiego prezydenta (Nick Offerman) przed egzekucją.
Smukły, podły, satyryczny film akcji „Wojna secesyjna” wyraźnie nawiązuje do filmów Johna Carpentera, w szczególności „Ucieczki z Nowego Jorku” i „Ataku na komisariat 13”. Jednak zamiast chłodnych syntezatorów Carpentera, Garland idzie w zupełnie innym kierunku, gromadząc kolekcję ezoterycznych, ale doskonale kompatybilnych piosenek i aranżując je na kluczowe momenty. (Partytura, autorstwa stałych współpracowników Garland, Bena Salisbury’ego i Geoffa Barrowa, również dodała trochę muzyki.)
Przejdźmy do piosenek i ich miejsca w filmie. Następują główne spoilery. Sprawdź tę listę tylko wtedy, gdy jesteś gotowy, aby dowiedzieć się, co dzieje się w „Wojnie secesyjnej”. I zaufaj nam, będziesz chciał to zobaczyć.
• „Lovefingers” zespołu Silver Apples
Pierwszy singiel „Civil War” nastąpił dzięki uprzejmości Silver Apples, nieco przełomowego undergroundowego zespołu elektronicznego pochodzącego z Nowego Jorku, który po raz pierwszy koncertował pod koniec lat 60., a następnie ponownie w połowie lat 90. „Longfingers” pochodzi z ich pierwszego albumu zatytułowanego z 1968 roku. Następuje po zimnym otwarciu filmu (przemówienie o stanie Unii wygłoszone przez Prezesa Offermana), gdy kamera z dreszczami przygląda się zniszczeniom.
• „Rocket USA” zespołu Suicide
Jeden z dwóch utworów Suicide, które zajmują ważne miejsce w „Civil War”, pierwszym utworze duetu Alana Vegi i Martina Reva, zostaje wydany, gdy gang dziennikarzy po raz pierwszy opuszcza Nowy Jork. Unikają spalonych samochodów i przemykają przez punkty kontrolne, a nad ich głowami pulsuje dysonansowy elektroniczny beat. (Ta wersja pochodzi z albumu koncertowego „Ghost Riders” z 1986 roku, który był nagraniem koncertu z 1981 roku i pierwotnie był dostępny tylko na kasecie.) Za chwilę wrócimy do Suicide.
• „Say No Go” De La Soul
Co za bzdura. Ta piosenka jest odtwarzana po strzelaninie pomiędzy dwiema walczącymi frakcjami (nie jesteśmy nawet pewni, kim oni są, ale niektórzy żołnierze są w mundurach, przyjmij to jak chcesz). Na ścieżce dźwiękowej odtwarzany jest singiel De La Soul z ich debiutanckiego albumu z 1989 roku „3 Feet High and Rising” na jeńcach wojennych. Piosenka jest również godna uwagi ze względu na sampl, między innymi, „I Can’t Go for That (No Can Do)” Hall & Oates. Rozdźwięk pomiędzy słodkim jachtowym rockiem a bardziej przyszłościowym hip-hopem odzwierciedla rozdźwięk pomiędzy niepokojącymi obrazami a optymistycznym wyborem piosenek. Jeden z bardziej niezapomnianych momentów w filmie.
• „Sweet Little Sister” autorstwa Skid Row
Ta piosenka, pochodząca z debiutanckiego albumu amerykańskiego zespołu heavy metalowego Skid Row (wydanego na początku 1989 r.), towarzyszy chwili skrajnego chaosu samochodowego. Dzieci – nie próbujcie tego w domu. To idealny włosowy podkład na chwilę prawdziwej lekkomyślności. Żadnych notatek.
• „Breakers Roar” Sturgilla Simpsona
Najbardziej współczesną piosenką w filmie jest boleśnie piękna piosenka z genialnego albumu Sturgilla Simpsona z 2016 roku „A Sailor’s Guide to Earth”. „Breakers Roar” towarzyszy jednemu z bardziej emocjonujących momentów w filmie, gdy grupa jedzie przez płonący las. Jeden z członków grupy jest śmiertelnie ranny i patrzy przez okno, jak płonące węgle z wdziękiem unoszą się w stronę ziemi. To wspaniałe, ale w głęboko koszmarny sposób. W tym momencie – a także w piosence – jest tyle smutku, że pogłębia to sekwencję. I trudno nie patrzeć i nie przełknąć łez. Co za wspaniały wybór.
• „Dream Baby Dream” zespołu Suicide
I oto mamy – drugi występ Suicide w „Wojnie secesyjnej”. Tym razem jest to singiel „Dream Baby Dream” z 1979 roku, przypominający nieco Talking Heads. (Być może znasz cover Bruce’a Springsteena, który może być w tym momencie bardziej znany niż oryginał?) Ta piosenka, wyprodukowana przez Rica Ocaseka z Cars, jest niemal idealna. A jego rozmieszczenie pod koniec „wojny domowej”, po upadku demokracji i jednym z bardziej mrożących krew w żyłach ostatnich zdań, jest absolutnie niezrównane. Tekst piosenki o podtrzymaniu płomienia tylko dodaje mocy tej scenie i chwili. Płomień został ugaszony. Sen jest martwy. Ale dobrze też mieć marzenia. Życzenia powodzenia.